Китай атакува проектозакона за забрана на TikTok в САЩ

Китай атакува проектозакона за забрана на TikTok в САЩ

Китай атакува проектозакона за забрана на TikTok в САЩ

Китай атакува проектозакон, който се обсъжда от американския Конгрес и който в крайна сметка може да доведе до забрана на TikTok в САЩ, обвинявайки го, че се държи "несправедливо" като "бандит", съобщи BBC.

Законопроектът, приет от Камарата на представителите, ще даде на компанията майка на TikTok шест месеца да се освободи от фирмата или ще бъде изправена пред забрана на приложението.

Той все още е изправен пред трудна битка в Сената, но президентът Джо Байдън заяви, че ще го подпише, ако той премине през Конгреса.

Пекин обеща да предприеме "необходимите мерки", за да защити интересите си.

TikTok е собственост на китайската компания ByteDance, базирана в Пекин фирма, регистрирана на Каймановите острови.

Американските законодатели изразиха загриженост относно приложението, като заявиха, че данните на американците, които могат да попаднат в китайски ръце, представляват риск за националната сигурност. Собствениците на TikTok отхвърлиха тези обвинения.

В рядка проява на единомислие в сряда Камарата на представителите гласува с огромно мнозинство за приемането на законопроекта, като 352 представители гласуваха в подкрепа на предложения закон, а 65 бяха против.

На пресконференция в Пекин в четвъртък говорителят на китайското външно министерство Уанг Уенбин заяви, че гласуването на законопроекта "противоречи на принципите на лоялната конкуренция и справедливостта".

"Когато някой види нещо хубаво, което има друг човек, и се опита да го вземе за себе си, това е изцяло логиката на бандита", добави г-н Ван.

Друг китайски служител, говорителят на Министерството на търговията Хе Ядун, заяви, че Китай ще "предприеме всички необходими мерки, за да защити законните си права и интереси".

Не е ясно дали законопроектът има достатъчна подкрепа, за да премине през Сената на САЩ. Възможно е също така законопроектът никога да не бъде подложен на гласуване, като се запази сегашното статукво.

Републиканецът Доналд Тръмп заяви, че сега е против, след като преди това подкрепяше забраната.

Може ли САЩ да забранят TikTok?

След приемането на закона в Камарата на представителите главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Зи Чу заяви, че законопроектът ще отнеме "милиарди долари от джобовете на творците и малките предприятия".

"Той също така ще изложи на риск повече от 300 000 американски работни места и ще отнеме вашия TikTok", каза г-н Чу във видеоклип, публикуван в TikTok и в X, известен преди като Twitter.

В сряда няколко "създатели" на TikTok заявиха пред BBС, че се страхуват за прехраната и бизнеса си, ако законопроектът влезе в сила.

"Купувам артикули от малки предприятия и ги показвам в платформата си - подобрявам ги", каза Офелия Никълс, създател от Алабама с над 12 млн. последователи в платформата. "От това ще пострадат малките предприятия... трябва да се притеснявате за това".

Главният изпълнителен директор на  TikTok Шоу Цзи Чу  също призова своите потребители да се изкажат против гласуването и да се свържат със своите законодатели - усилие, заради което офисите на някои членове на Конгреса вече са залети с обаждания от разгневени избиратели.

Този подход предизвиква недоволството на американските законодатели. Един от съавторите на законопроекта, републиканецът от Тексас Чип Рой, заяви в интервю за BBC, че според него TikTok "се е простреляла в крака" с лобистките усилия.

"[Това] показва, че те искат да използват силата на своята технология, за да убеждават хората и да ги информират чрез своята гледна точка", каза той и добави, че усилията са равносилни на "пропагандния ъгъл, който виждаме от TikTok".

TikTok е забранена в Китай заедно с други платформи за социални медии.

Вместо това китайските потребители използват подобно приложение - Douyin, което е достъпно само в Китай и подлежи на наблюдение и цензура от страна на правителството.

Междувременно в четвъртък правителството на Канада разкри, че продължава проверката на националната сигурност на планираното разширяване на TikTok в страната, която тихо започна през септември.

Говорейки пред репортери в Отава, министър-председателят Джъстин Трюдо отказа да коментира прегледа или да каже дали Канада обмисля забрана, подобна на тази, която се предлага в САЩ.

"Разбира се, наблюдаваме дебата, който се води в САЩ", каза той пред репортери.

Кой може да купи TikTok?

Бившият министър на финансите Стивън Мнучин заяви в четвъртък, че събира екип от инвеститори, които да направят оферта за закупуване на TikTok.

"Това е страхотен бизнес", каза той пред телевизионния канал CNBC, като добави, че той ще бъде собственост на американска компания.

"Няма начин китайците някога да позволят на американска компания да притежава нещо подобно в Китай", добави той.

Канадският бизнесмен Кевин О'Лиъри, една от звездите на телевизионното предаване Shark Tank, също заяви, че се интересува от закупуването на компанията.

Когато администрацията на Тръмп нареди продажбата през 2020 г., някои от най-големите фирми в САЩ се появиха, за да проучат офертите, които тогава според съобщенията оцениха фирмата на около 50 млрд. долара.

В крайна сметка Microsoft загуби от екип, който включваше Walmart и софтуерния гигант Oracle. Сделката се провали на фона на правни предизвикателства и преминаването към нова администрация.

Днес обхватът и рекламните приходи на TikTok са се увеличили значително, което води до оценка от 268 млрд. долара.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Революция: На фитнес, без дори да ходиш до залата. И то, безплатно!
Златни кюлчета се продават като топъл хляб в магазините на Южна Корея
Уорън Бъфет за ИИ и въпроса, на който и най-добрите икономисти нямат отговор от 100 години
Урсула фон дер Лайен: Трябва да попречим на Китай да наводни пазара в ЕС с електромобили
800 000 души в Европа и САЩ са паднали в капана на една от най-големите онлайн измами
Колонката на мениджъра: Три истории с поука от Катя Димитрова, съосновател и управляващ партньор на Интерпартнерс
Цитат на деня
Как да убедите Google, че сте експерт във вашата ниша