Създатели на споделени моменти

Създатели на споделени моменти

Създатели на споделени моменти

Предраг Амиджич е главен изпълнителен директор на „Перно Рикар Балкани“. Отговаря за пазарите в България, Словения, Хърватия, Черна гора, Сърбия, Македония, Босна, Косово и Албания. Пренася опита си от висши мениджърски позиции като главен изпълнителен директор за Източна Африка, базиран в Кения, за Адриатика и др. В Групата е повече от две десетилетия. Женен, с една дъщеря. Запален е по скоковете с парашут и гмуркането. Не пропуска да участва в маратони и корпоративни футболни мачове.

  • Групата „Перно Рикар“ е световният №2 производител на вина и спиртни напитки с консолидирани продажби в размер на 12,137 млн. евро през финансовата 2023 г. Групата, която притежава 17 от топ 100 марки спиртни напитки в света, 96 производствени обекта в 24 държави, може да се похвали с едно от най-престижните и разнообразни портфолиа в бранша с над 240 първокласни марки, разпространени на повече от 160 пазара по целия свят. Портфолиото от напитки включва Chivas Regal, Absolut, Ballantine’s, Jameson, Beefeater, Ricard, Havana Club, Martell, The Glenlivet и други. Стратегията на „Перно Рикар“ се фокусира върху инвестирането в дългосрочен и устойчив растеж, като Групата остава вярна на своите основополагащи ценности: предприемачески дух, взаимно доверие и силно чувство за етика. На българския пазар групата „Перно Рикар“ присъства със свое дъщерно дружество.

- Господин Амиджич, преди 48 години създателят на „Перно Рикар“ Пол Рикар определя една от основните задачи на компанията: „Ние сме отговорни да изградим заедно един по-добър свят за бъдещите поколения. Това е наш дълг“. Как превръщате мисията му в конкретни действия и мениджърски решения?

- В „Перно Рикар“ сме Crеateurs de Convivialité (от фр. – създатели на споделени моменти, б.р.). Създаваме повече от споделено време – градим и възпитаваме споделени ценности. Ние сме компания, изградена върху основа от предприемачески дух, взаимно доверие и етични практики, и е наша мисия да „предадем нататък“ тези виждания. Вярваме, че създаването на един по-добър свят е наша кауза и се стремим това да диктува всички наши действия и мениджърски решения.

Залагаме на устойчивост, намаляване на въглеродния отпечатък и насърчаване на отговорната консумация. Като насочваме бизнеса ни към тези ценности, ние се стремим да сме не само социално отговорна компания, но и лидер във формирането на по-устойчиво бъдеще. В своите практики целим пълна прозрачност – например инициативата ни за цифрови етикети предоставя подробна информация за съдържанието и хранителните стойности на нашите продукти, както и съвети за отговорна консумация. Ангажиментът ни е до 2024 г. всички наши продукти да носят тези цифрови етикети.

Не на последно място основен фокус за нас винаги ще бъдат нашите потребители и служителите в Групата. Поставяме приоритет да развиваме своите таланти чрез обучения, сътрудничество, мобилност. Такъв пример е нашата програма Pernod Ricard Balkans Business School Program, чрез която предлагаме на нашите служители курсове в най-известните бизнес училища по света – Oxford, Cambridge, London Business School, INSEAD.

40-те сърцати служители на „Перно Рикар България“ превръщат всяко социално взаимодействие в истинско и приятелско преживяване

- В България сте през последните три години. Как се промениха потребителското поведение и отношението към спиртните напитки в този период?

- Настъпиха значителни промени в потребителското отношение към спиртните напитки. Covid-19 и ерата на новата нормалност несъмнено оказаха силно влияние върху пазара и продиктуваха нови поведенчески трендове. Хората развиха предпочитания да пазаруват предимно онлайн. Коктейлната култура също се разрасна – по време на пандемията все повече потребители започнаха да експериментират с миксологията и да търсят уникални рецепти за коктейли. Здравето и общото благосъстояние се превърнаха в основен фокус както за потребителите, така и за производителите, което очаквано увеличи търсенето и създаването на напитки с по-малко калории, с органични съставки и по-чисти технологии.

След дълги периоди на карантина динамиката на ежедневието ни също се ускори – започнаха да се търсят все повече продукти ready-to-drink (RTD – готови за консумация на момента – бел.ред) за по-голямо удобство.

Въпреки високата инфлация българските потребители все повече се насочват към премиум спиртни напитки в категорията уиски, водка, джин и ром. Освен това в страната се наблюдава нарастващ интерес към крафт напитки, защото се търсят уникални изживявания. Ние продължаваме да се приспособяваме към тези промени, като предлагаме разнообразно портфолио, което отговаря на нарастващите нужди и взискателността на българските потребители.

- Бихте ли се опитали да опишете профила на българския потребител, като го сравните с другите на Балканите и в Европа?

- Българският потребител високо цени традициите и приемствеността, което се отразява в предпочитание към качествени напитки с богата история, каквито са марките от портфолиото на „Перно Рикар“.

Българинът е любознателен, търси истински преживявания и неподправен вкус, изпробва новости, като същевременно държи на традиционното. Забелязвам, че българските потребители добре познават нашите продукти и приемат нови тенденции и модели на потребление, идващи от други европейски страни. Нашите марки с богата история и традиция се вписват добре сред тях.

- Какъв е отговорът на „Перно Рикар“ към поколението, което търси здравословни продукти и се грижи за своето физическо и социално благополучие?

- Предоставяме разнообразие от опции и залагаме на иновации и добра осведоменост. За тези, които търсят по-здравословни варианти, разработваме напитки с ниско съдържание на алкохол и безалкохолни алтернативи, които максимално се доближават до обичания вкус и сетивното изживяване на алкохолните аналози.

За тези, които имат натоварен начин на живот и търсят удобство в движение, също имаме варианти – готови за консумация напитки. Към днешна дата в България такива имаме на Absolut и Beefeater, като предстоят още предложения.

Потребителите все повече търсят безалкохолни или нискоалкохолни алтернативи по различни причини – здраве и уелнес, умереност и желание за по-приобщаващи социални преживявания. Тази глобална тенденция се пренася и в България. Скоро предстои да пуснем на пазара Beefeater Zero. Очакваме допълнителен растеж в този сегмент и активно се стремим да създаваме иновативни алтернативи с любимия и познат вкус.

- С каква мрежа от дистрибутори работите у нас и коя е стратегията ви към тях?

- За нас България е ключов пазар. Поддържаме стратегическа мрежа от дистрибутори. Работим директно с големите международни търговци на дребно и чрез мрежа от дистрибутори, разпръснати в основните градски райони. Този подход гарантира устойчив бизнес модел за нас, печеливши бизнес начинания за нашите партньори и лесен достъп до нашите марки за потребителите. Осъзнаваме нарастващото значение на електронната търговия и се стремим да бъдем в челните редици на това развитие. Освен това поставяме силен фокус върху специализираните магазини за вино и спиртни напитки, тъй като те са широкоразпространени в цяла България и предпочитано място за пазаруване от потребители с различни вкусове.

- Кои са социално отговорните проекти, които реализирате в България?

- Пътната карта на „Перно Рикар“ за устойчивост и отговорност до 2030 г. поставя амбициозни цели, свързани с местата, където се отглеждат и добиват нашите култури, отношението към хората, кръговата икономика и отговорното консумиране и сервиране. Те също са в съответствие с целите на ООН за устойчиво развитие, като „Перно Рикар“ е единствената компания за вино и спиртни напитки, която получи признание от организацията за глобалните усилия на Групата.

Всяка година на уникалния за Групата Responsib’All Day нашите служители по целия свят излизат от офисите, дестилериите и лозята, за да подкрепят местните общности, да подоб­рят околната среда и да споделят полезни зелени практики за доброто на нашата планета. Физическото, психическото и социалното благополучие бяха темата на тазгодишното издание на инициативата, тъй като хората са в основата на всичко, което правим в „Перно Рикар“ и в основата на нашия колективен дух като Createurs de Convivialitй.

Ние стриктно следваме стратегията за отговорно консумиране. Усилията ни са фокусирани към превенцията на злоупотребата с алкохол, към превантивни, образователни и разяснителни инициативи. Програмата Drink More Water („Пий повече вода“) има за цел да предотврати прекомерното консумиране чрез повишаване на осведомеността, увеличаване на знанията и промяна на поведението към балансиран начин на живот. Програмата Bar World of Tomorrow е насочена към бармани и мениджъри на заведения, за да ги обучи на отговорно обслужване, устойчиви решения за пестене на енергия и вода, управление на отпадъци и лед, като по този начин направи устойчивостта част от тяхната култура в бара на бъдещето.

„Перно Рикар България“ полага усилия за популяризиране на глобалните програми и ги подкрепя чрез различни дейности и инициативи съвместно с ESN (Erasmus Student Network), университети, младежки организации, браншови асоциации и широката общественост. Щастлив съм, че нашите инициативи се радват на добра подкрепа и приемственост от българските потребители.

Q&A

Станахме №1 международен доставчик на спиртни напитки

Ликургос Каравитис, финансов директор на „Перно Рикар Балкани“. Повече от 23 години работи в структурите на Групата като финансов контрольор, анализатор и ръководител.

- Кои са постиженията на „Перно Рикар България“ за последната финансова година и каква заявка правите за следващите 12 месеца?

- През последната финансова година „Перно Рикар България“ постигна значителни финансови резултати. Нашите приходи се увеличиха чувствително и поставихме рекорди – за първи път станахме №1 международен доставчик на спиртни напитки по стойност. Успяхме да надхвърлим продажби от 4 млн. литра за една фискална година за първи път от създаването на „Перно Рикар България“. Продажбите на Jameson прескочиха 1 млн. литра, а Absolut достигна продажби от над половин милион литра за първи път за фискален период на българския пазар.

Гледайки напред към следващите 12 месеца, се ангажираме да укрепим пазарната си позиция. Ще представим нови продукти, отговарящи на потребителските нужди, и ще усъвършенстваме дистрибуционната си мрежа. Освен това ще продължим да инвестираме в обучението и развитието на нашия екип, за да поддържаме растежа си и лидерските си позиции в бранша.

***

Залагаме на предсказуемия анализ в маркетинга

Масимилияно Ернст, маркетинг директор на „Перно Рикар Балкани“. Преминал е през различни структурни звена на „Перно Рикар Италия“ през последните 15 години като бранд мениджър, маркетинг експерт и ръководител.

- Как дигитализацията променя маркетинга на „Перно Рикар България“ и за вас кои канали са най-ефективни?

- В съвременния пейзаж социалните медии безспорно държат трона в маркетинга. За нас най-ефективните канали в България, в които „Перно Рикар България“ е водеща, са:

Мобилна реклама: Като се има предвид високата наситеност с мобилни технологии в България, мобилната реклама чрез приложения и уебсайтове може ефективно да насочва потребителите на техните смартфони и таблети.

Маркетинг чрез популяризиране от страна на инфлуенсъри: Сътрудничим си с наистина ангажирани влиятелни лица, които имат силни и надеждни последователи в социалните медии.

Платформи за електронна търговия: Електронната търговия е неразделна част от ориентираната към потребителите стратегия през последните няколко години. Нашият фокус е да си партнираме с лидери в онлайн продажбите и e-commerce като eBag.bg и Glovoapp. Имаме установени здрави партньорства и кампании с многоканални играчи (търговци на едро и ключови клиенти).

Социални медии: Платформите за социални медии като Facebook, Instagram и LinkedIn имат силно присъствие в България. Те предлагат отлични възможности за видимост на марката, ангажиране на аудиторията и целева реклама.

Интеграция на изкуствен интелект: AI и машинното обучение набират все по-голяма популярност в българския маркетинг. Тези технологии се използват за предсказуем анализ, обслужване на клиенти, управлявано от чатботове, и персонализиране на препоръки за съдържание.

Венцислав Савов. Материалът е публикуван в бр.10/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в платформата за дигитално четене ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ