Жената, която каза "не" нa потребителското общество

Жената, която каза не нa потребителското общество

Жената, която каза "не" нa потребителското общество

В продължение на една година германката Грета Тауберт се беше отказала от потребителското общество, разказва "Франс прес”. Пиене, хранене, облекло без разхищаване на средства - 30-годишната жена искаше да провери какво би се случило, ако кризата унищожи нашата икономическа система, основана на все по-голямо потребление.

Кое е първото нещо, което Тауберт си е позволила в края на 12-те месеца въздържание? "Чорапогащи!", казва тя спонтанно, седнала пред чаша капучино в кафене в Лайпциг. "И хигиенни продукти", допълва веднага тя.

"Край на мъчителното домашно производство на дезодоранти, кремове за лице и други мазила със 100% естествени съставки. Правех си дори домашен шампоан", разказва тя. „Но бях започнала да приличам на неандерталец. Близките ми казаха: "Това отива твърде далеч!”, допълва Тауберт.

В продължение на цяла година Грета Тауберт, която работи като независим журналист, е носила поли и панталони от борсите за обмен на дрехи, копала е земята, за да отглежда зеле и картофи в една колективно обработвана градина и се е придвижвала на автостоп на разстояние над 1700 км, за да прекара ваканцията си в убежище на бездомници в Барселона.

Младата жена превърна това екстремно преживяване в книга със заглавие "Апокалипсис сега!", в което разказва за живота си далеч от промоциите в H&M, рафтовете на супермаркетите "Алди" и разточителството на обществото на свръхпотреблението.

Екологично-минималистичната й авантюра започнала в една неделя следобед, докато била у баба си и съзерцавала масата за хранене, отрупана с картофен пай, чийзкейк, сладкиш със сметана, сухи бисквити с ванилия, предястия от шунка и сирене, шварц кафе, захар. "И когато казах "искам мляко", баба сложи на масата мляко с какао, с банан, с ванилия и с ягоди", спомня си Грета.

"Нашата икономическа система е основана на перспективата за безкраен икономически растеж, но екологичният ни свят е ограничен", пише тя. "Мантрата за "все повече и повече" няма да ни доведе до нищо добро."

През 2012 г. в Германия над 7 милиона тона хранителни продукти са отишли в кофите за боклук - това е средно по 81,6 кг на човек.

Грета Тауберт смята, че кризата в Европа е довела до осъзнаване на ограниченията на сегашния икономически модел, коментира БТА. "Вярвам, че хората разбраха, че нищо не се е оправило със спасителните планове и с Европейския механизъм за стабилност", подчертава тя. "Нищо не е постигнато, освен че продължаваме да живеем, както досега, макар че системата няма солидна основа", допълва Тауберт.

Впрочем, някои изследователи също бият тревога.

"Безкрайното преследване на все по-голям просперитет е лудост", казват британските икономисти Робърт и Едуард Скиделски в книгата си "Колко е достатъчно?". "Когато казваме, че целта ни в живота е да печелим повече пари, все едно казваме, че целта ни е да се тъпчем, т.е. да ставаме все по-дебели", смятат икономистите.

Инициативите, основани на икономиката на споделянето, стават все по-чести в Германия и в други страни. Има сайтове в интернет за обмен на хранителни продукти – "магазини", в които не се плаща. В Берлин има "дърво от книги", където можете да оставите книгите, които вече не са ви интересни, и да си вземете за четене нови.

В Южна Европа, където след началото на кризата в чекмеджетата на касовите апарати се завъдиха мишки, също има подобни общности. В Гърция обезсърчени от безработица младежи опитват да намерят нов начин за преживяване: "Разбираш ли от градинарство? Предлагам ти в замяна курс по английски."

По време на своето приключение Грета Тауберт среща неохипита и интелектуалци да правят същото като нея. Тя се е докоснала до един начин на живот, който в някои отношения е твърде алтернативен. Така например тя е използвала тоалетни с компост, за да избегне разхищаването на питейна вода.

"Сега се опитвам да интегрирам в обичайния си живот това, което научих през тази година, но съм доволна, че няма повече да живея така радикално", казва германката.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ