Неизвестно за известните: Аптекарят Ханс Шварцкопф дава на света течния шампоан, студеното къдрене и прическите на Елвис и хипитата

Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock

Всичко започва през далечната 1898 г. в Берлин. Ханс Шварцкопф, като млад фармацевт, наема невзрачно помещение, за да отвори малка аптека. Първоначално Ханс продава само лекарства, но скоро решава като експеримент да добави към своята витрина козметика и парфюми, които по онова време са доста скъпи.

Рентабилността на новия магазин, наречен „Бои, лекарства, парфюми“, се оказва неочаквано висока, така че предприемчивият бизнесмен решава да се посвети изцяло на козметиката и производството на парфюми. Успехът не закъснява. Един ден клиентка на Ханс, която наскоро се завърнала от Англия, влиза през вратата на магазина и иска да си купи шампоан в пакетче, който е харесала в Лондон. Уви, Schwarzkopf няма какво да й предложи, но в главата му веднага се появява идеята да създаде нещо подобно.

Разработването на новия продукт отнема на фармацевта 5 години и в резултат на това през 1903 г. той създава първия водоразтворим шампоан на прах Schaumpon -  с лилав цвят и мирис на виолетка. Въпреки факта, че струва значителна сума пари, прахчето бързо спечелва популярност сред жените - новият ароматен продукт е много по-добър от сапуна, който изсушава кожата на главата. Името и логото на марката се появяват през 1903 г., а  Ханс решава да използва собственото си фамилно име за тях, което в превод означава „черна глава“ и налага като визуално решение именно съответния профил.

ШАМПОАНИ

Шампоанът на прах става първият първа марка сред козметичните продукти, а Schwarzkopf заема челно място сред козметичните компании в историята на Германия.  Ханс Шварцкопф се оказва по-далновиден от колегите си и получава патент за изобретението си.

Успехът на продукта принуждава довчерашния фармацевт да продължи напред. Той започва да използва лечебни билки и активни съставки като нови добавки към шампоанът, които придават на косата привлекателен външен вид и стимулират растежа. Шампоанът включва още пантенол и бадемово масло, което перфектно омекотява косата и я прави копринена. Освен шампоан с теменужка, линията вече включва шампоан с лайка, билкови отвари и екстракт от бреза - общо осем вида.

Година след изобретяването на чудотворното средство, Schwarzkopf започва да строи завод за неговото производство в Берлин.

Флаконите се появяват във всички аптеки в града, но търсенето надвишава предлагането и през 1908 г. Ханс отваря втора фабрика.

Първата световна война прекъсва успешния възход на марката - търсенето на продуктите на Schwarzkopf пада до минимум, защото хората спират да харчат пари за козметика. Веднага след края на войната фабриките на Schwarzopf започват да работят отново и клиентите се завръщат. Само за няколко години Ханс успява да възстанови нивата на производство отпреди войната.

През 1928 г. бизнесменът умира  от инфаркт, а управлението на компанията преминава в ръцете на съпругата и сина му Ханс Шварцкопф-младши. Те не само успяват, но дори увеличават бизнеса. Те похарчват и много пари за рекламна кампания.

Революционният нов продукт на марката - първият в света течен шампоан Onalcali, се появява през 1927 г. След това шампоаните започват  да се произвеждат за отделен кръг потребители и да се класифицират по цвят на косата. Например, катранът е създаден за тъмна коса,а  лайката за светла коса. За да увеличи интереса към продуктите на Schwarzkopf, Ханс-младши открива в Берлин първия център за обучение „Институт за грижа за косата“ за фризьори. И също така пуска нови производствени мощности.

 Клоновете на компанията започват да отварят врати по целия свят. Разработчиците на Schwarzkopf продължават да работят неуморно и през 1933 г. представят нов продукт за коса Onalkal - първият шампоан без алкали, който се разрежда с вода в съотношение 1:10.

ПРЕЧКАТА НАЦИСТИ И ШАНСЪТ ЕЛВИС

Поради Втората световна война Schwarzkopf губи повече от 200 продукта - политиката на нацистка Германия става причина да бъдат забранени за продажба в 27 страни. Но няма нищо вечно в света.

1947 г. става съдбовна година за фризьорството. По време на горещо къдрене фризьорите трябваше да загряват косите на жените до почти 100 градуса. Schwarzkopf прави подарък на кояфьорите и техните клиенти, като пуска първия продукт за студено къдрене Onaltherma, който помогна за създаването на къдрици без термична обработка. Модните фенки, които мечтаят за къдрици, обирали за минути кутиите с Onaltherma от рафтовете на магазините.

По същото време се появява боята за коса Poly Color. Номерът при нея е, че може да се използва в домашни условия. Продуктът е високо оценен не само от клиентите, но и от професионалистите на много козметични изложения. Марката най-накрая си осигурява репутацията на реномиран европейски иноватор в областта на грижата за косата.

Прическите в стил Елвис Пресли навлизат в модата през 50-те години на миналия век и Schwarzkopf веднага реагира, като пуска течен лак за коса, който стабилно фиксира „дизайна“ на фризьора върху главата, с характерната за певеца прическа. Продуктът се нарича Taft или течна мрежа за коса.

През 1954 г. Schwarzkopf пуска марката Fa, чиито продукти почистват и се грижат за кожата. Символ на рекламната кампания е образ на очарователна блондинка с дълга коса. Сапунът Fa е мек зелен и жълт на цвят, с приятен аромат на лайм.

РОШАВ И С ПРИЧЕСКА

През 60-те и 70-те години на миналия век се появяват прословутите хипита, които се стремят към естественост, така че косите им са дълги и разпуснати. Изглежда, че марката Taft трябва да загуби популярността си, тъй като необходимостта от сложни прически изчезна. Но не, появява се Taft Drei Wetter -  продукт за поддържане на естествената коса при всякакви климатични условия. Schwarzkopf представя продуктите Gliss Kur за цялостна грижа за косата на клиентите през 1978 г.

През 1995 г. собственикът на 77% от акциите на Schwarzkopf, концернът Hoechst, ги продава на Henkel, като сумата на сделката не е обявена. Останалите 23% принадлежат на наследниците на Ханс Шварцкопф-старши. По това време продажбите на марката възлизат на 533 милиона евро. Под новото ръководство Schwarzkopf продължава да произвежда иновативни продукти. За професионалните стилисти, в началото на 21 век, е пусната линията Osis за създаване на прически.

И през 2004 г. на европейския пазар се появи нова марка Got2b, източникът на вдъхновение за която е уличният стил. През 2016 г. известният германски стилист Армин Морбах разработва нови стилове Schwarzkopf Looks. Професионален фризьор, той превръща най-новите тенденции в шикозни, но удобни модерни прически. Година по-късно Schwarzkopf пуска боята ColorExpert, която освен че придава на косата богати цветни нюанси, защитава микровръзките в нейната структура.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ