Престанете да бъдете толкова добродушни!

Престанете да бъдете толкова добродушни!

Престанете да бъдете толкова добродушни!

Да помагаме на другите, да споделяме благата си, да бъдем добри – това са ценностите, в които са ни възпитавали още от детската градина. Чудесни ценности, които ни правят по-добри съпрузи, родители, съседи и граждани.

Има едно-единствено изключение от правилото. Когато си предприемач, прекалената доброта към другите подрива репутацията и влияе зле на бизнеса.

Съоснователят на Onboardly Рене Уорън сподели следното разсъждение на въпроса какво й се иска да е знаела като начинаещ предприемач.

„Стойността на вашето време е едно от най-трудните за осъзнаване неща от страна на повечето предприемачи. За да опазите този ресурс, трябва да умеете да казвате „не” и да бъдете конструктивни егоисти.”

„Отне ми години да започна наистина да казвам „не” на молбите, които биха ме откъснали от нещата, които истински се нуждаят от вниманието ми”, казва Уорън. „Времето е най-ценното, с което разполагате. Инвестирайте мъдро в него.”

Защо трябва по-често да казвате „не”?

Не бива да бъдете груби или истински егоцентрични. Според специалиста по ефективно разпределяне на времето Елизабет Грейс Сондърс обаче, ако винаги се опитвате да угодите на другите, ще си докарате много неприятности – капан, в който попадат хиляди заети професионалисти.

„В някои професии да откликнете веднага означава да отстъпите от територията си”, смята Сондърс. „В други е за предпочитане да давате бързи отговори – така е при специалистите по работа с клиентите или при публицистите. В много други работни ситуации обаче този цикъл на молба-реакция води до занемаряване на някои от най-важните активности. Те или въобще не се случват, или се виждате принудени да вършите „истинската” си работа нощем и по празниците. Работила съм с клиенти от шест различни континента, които идват при мен с чувството, че са жертви на обстоятелствата.”

Какво може да се направи, за да се поставят някакви граници? Краткият отговор, който всички знаем, е да казваме „не” по-често. Ако това обаче бе толкова лесно, колкото звучи, толкова много от нас нямаше да изнемогват под недостига на време.

Как да отказваме

За щастие, авторът на блога Harvard Business Review Питър Брегман е измислил наръчник от няколко „заповеди”, които ще помогнат на твърде мекосърдечните предприемачи да се научат да казват „не” и да се избавят от изтощението и хаоса на календара. Най-важните от тях са:

Бъдете толкова непоклатими, колкото те са нахални. Някои хора не се отказват лесно. Това е и основната им сила. Но... Позволете си да бъдете толкова напористи, колкото са и те. Ще спечелите уважението им. Сякаш им казвате: „Зная, че не се предаваш лесно, но и аз съм същият. Все по-добър съм в това да казвам „не”."

Пригответе своето „не” предварително. Всички имаме в живота си хора, които често искат от нас услуги с упорито и понякога досадно постоянство. В тези случаи е най-добре да кажете „не” още преди да са ви отправили молбата. Дайте на този човек да разбере, че сте изключително съсредоточени върху определени неща и правите всичко възможно да намалите задълженията си в другите области от своя живот. Ако нахалникът е вашият шеф, направете предварителни уговорки с нея как трябва да прекарвате времето си. После, когато дойде нареждането, може да й припомните предишния ви разговор.

Пригответе се да пропускате. Някои от нас се затрудняват да отказват, защото се ужасяват, че може да пропуснат добра възможност. Отказът наистина винаги води до някаква пропусната възможност. Това обаче не е просто пропуск – това е замяна. Запомнете, че когато казвате „не” на някоя молба, вие в същия миг казвате „да” на нещо, което цените повече от другата възможност. Избирате едното пред другото. А това за вас се равнява на чиста печалба. 

Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ