Върнаха към живота растения на 30 хил. години

Учени в Русия са успели да отгледат растения от плод, складиран под земята от катерици преди 30 хил. години, съобщи BBC. Плодът е бил открит в почвата край река Колима в Сибир. Това място е водещо за изследователските експедиции, които издирват костите на мамути.

Растенията са били отгледани от плода от учени в руския Институт за клетъчна биофизика. Това е най-древният материал от растение, връщан някога към живот, обясняват те в разработка за официалното списание на Националната академия на науките в САЩ.

Няколко дни преди документът да бъде публикуван и революционният научен резултат да добие гласност ръководителят на изследвателския екип Дейвид Гиличински е починал.

"Всички катеричи дупки бяха открити на дълбочина от 20 до 40 метра от настоящото ниво на повърхността и се намираха в пластове, съдържащи кости на големи бозайници като мамути, бизони, коне, елени и други представители на фауната от ерата на мамутите, както и останки от растения", пишат учените.

Първоначално усилията на учените да развият растенията и да ги накарат да покълнат от прастария плод са били неуспешни. След това е бил постигнат резултат, като са използвани елементи от самия плод, отнасящи се до „планетарната тъкан”. Те са били размножавани в лабораторни съдове.

Експерти смятат, че това е най-необикновеният и изумителен пример за извънредна продължителност на живота на материал от висши растения. Това откритие ще помогне на специалистите да разберат повече за процесите на еволюцията и екосистемите преди хилядолетия. Най-забележителният прогрес, който може да бъде постигнат след него, е да бъдат съживени вече изчезнали растителни видове, стига плодове и семена от тях да са били укрити от арктически катерици или други животни.