Издирват самоличността на Мона Лиза

Изследователи в италианския град Флоренция отвориха гробница, в която подозират, че почива семейството на жената, позирала на Леонардо да Винчи в световноизвестната картина Мона Лиза. Гробът е на семейството на Лиза Джерардини – съпруга на търговец на коприна, починала като монахиня през 1542 г., посочва Би Би Си.

Учените се надяват ДНК тестове да им помогнат да установят самоличността й сред три скелета, открити миналата година в близък манастир. За да се сдобият с необходимото им ДНК, те са изкопали кръгла дупка в каменния под на църквата над семейната крипта на флорентинския търговец на коприна Франческо дел Джокондо. Гробът е разположен зад олтара на базиликата Сантисима Анунциата в града. Надяват се, че част от костите ще принадлежат поне на един кръвен роднина на модела на Мона Лиза - може би на сина на Лиза Джерардини Пиеро.

Писателят и изследовател Силвано Винчети планира да сравни ДНК от костите с това на трите жени, погребани в манастира. "Ако открием връзка между майка и дете, тогава ще сме открили Мона Лиза", казва той. И допълва, че след като се установи ДНК съвпадение, ще бъде създадена възстановка на лицето на Джерардини на базата на чертите на черепа й. После образът ще бъде сравнен с този на картината.

Въпросът коя е жената, станала модел за "Мона Лиза" и причината за загадъчната й усмивка, вълнува историците от векове. Една от популярните теории гласи, че картината е автопортрет, защото бе установено сходство между чертите на лицето на Мона Лиза и автопортрета на Да Винчи, нарисуван години по-късно.

"Мона Лиза" е рисувана от гениалния художник в продължение на 15 години. Тя е една от най-известните картини на всички времена, водеща атракция на Лувъра в Париж, който е най-посещаваният музей в света. Видяна на живо, впечатлява с неочаквано малкия си размер. Една от любимите картини е на автора си. Художникът я пази до смъртта си през 1519 г., след което тя става собственост на крал Франсоа I, управлявал Франция от 1515 до 1547 г.

Включена е в постоянната експозиция на Лувъра в Париж в края на 18-ти век. През 1911 г. е била открадната от бивш служител на музея, който смятал, че трябва да принадлежи на Италия. Полицията го залавя две години по-късно и "Мона Лиза" се връща в Лувъра.