Кръвен тест може да идентифицира причините за тежки заболявания

Елементарен кръвен тест може да идентифицира дали мъжете губят важен генетичен материал в по-напреднала възраст, съобщава „Дейли Телеграф“.

Изследователите вярват, че тестът може да помогне за повишаването на продължителността на живота при мъжете.

Според новото проучване, когато мъжете губят Y-хромозома, шансът да заболеят от Алцхаймер се увеличава стократно.

Предходни изследвания разкриват, че пушенето значително увеличава риска от загубата на тази хромозома, което от своя страна предполага евентуална връзка между загубата на генетичния материал и развиването на ракови заболявания.

Учените вярват, че Y-хромозомата е от ключово значение за нормалното функциониране на имунната система и неговата липса усложнява борбата на организма срещу ракови клетки.

Учени от университета в Упсала, Швеция, са открили тест, които може да покаже дали пациентът е в опасност от загуба на хромозома още в най-ранни стадии, когато проблемът да бъде предотвратен.

„Широкото разпространение на този тест може да позволи на лекарите да вземат превантивни мерки в помощ на пациентите, при които се отчитат рискови фактори“, казва професор Ларс Фросбер, водещият автор на изследването.

Подобно на раковите заболявания, туморите в началната фаза рядко водят до смърт. Основния проблем идва от метастазите.

„Ако може да предвидим, при кои мъже е най-висок рискът, може да наблюдаваме тяхното развитие от близо и да организираме нужните лечения . С масовото навлизане на тези тестове може значително да намалим мъжката смъртност, дори до нива сходни с тези при жените.“

В световен мащаб очакваната продължителност на живота при мъжете е 68.5 години а при жените 73.5 години. Предполага се, че по-високият резултат при жените се дължи именно на факта, че те нямат Y-хромозома.

Загубата на Y-хромозома е най-често срещаната генетична мутация в живота на човек, като тя засяга 20% от мъжете на възраст над 80 години.

Екипът е изследвал 3200 мъже на средна възраст от 77 години. Липса на генетичния материал била открита при 17% от участниците в теста, а при пациентите, които били с диагноза Алцхаймер, процентът бил още по-висок.

Въпреки че до момента няма лек за болестта на Алцхаймер, определени промени в хранителните навици, кратки физически упражнения и стимулация на умствената активност може да предотвратят ранните симптоми, ако те бъдат забелязани на време.

„Работната ни хипотеза е, че нормалното функциониране на имунната система и най-вече способността и да разпознава и елиминира ракови клетки и мозъчни клетки, които формират амилоидни плаки, е изложена на висок риск при липсата на Y-хромозома.“, добавя професорът.

Учените продължават своите изследвания над ефектите от загубата на генетичния материал и тяхната ролята в заболяванията на отделните пациенти, за да открият кои видове рак се свързват с нея.