Кюриосити откри езеро на Марс

Марсоходът на НАСА Кюриосити откри на Марс следи от древно езеро, в което може би някога е съществувал живот. Следите от езеро са в Залива на жълтия нож в кратера Гейл, където марсоходът работи от август 2012 г., съобщиха от НАСА.

Водоемът е бил с 49 км дължина и 5 км ширина, но с течение на времето размерите му са се променяли.

Анализът на почвата наоколо сочи, че преди 3,6 млрд. години в кратера е съществувало поне едно езеро, явявало се може би среда за живот на микроорганизми. Езерото вероятно е било сладководно и е съдържало жизненоважни химически елементи като въглерод, водород, кислород, азот и сяра.

„Резултатите показват още, че наличието на сладка вода в района е продължило дори и след като водата е изчезвала от други места на Марс", коментира геологът Джон Гроцингър.

Според учените това езеро е било в състояние да поддържа живота на вид скални микроби, известни като хемолитотрофи. На Земята те най-често се намират в пещерите и по океанското дъно.

„Освен това откритите наслоявания с глина са на по-малка възраст от очакваното. Това означава, че прозорецът от време, през който Марс е могъл да поддържа живот, е по-голям от предвиденото", допълва още Гроцингър.

Сега учените търсят преки доказателства за наличието на живот на Червената планета. Те изпробват различни методи за откриване на остатъци от органична материя в скалите.

„Най-голямата трудност обаче е да се разбере как тази материя се е запазила въпреки излагането на космическата радиация", казва Гроцингър.

Кюриосити потегли от Земята към Марс на 26. ноември 2011 година, като кацна на Червената планета на 6. август 2012 година. Основната задача на марсохода е да бъде изучена геологията и атмосферата на Червената планета, както и откриването на вероятни следи от живот.