Неандерталски гени ни тласкат към депресии и никотинова зависимост

Има зависимост между наследените от неандерталците гени и болестите на съвременния човек - включително депресиите, проблемите с имунната система и кожните болести. Това твърдят учени в публикация в списание Science.

Фактът, че съвременните европейци и азиатци са наследили между 1 и 4% ДНК от неандерталците е известен от 2010 г. Едва сега обаче учените успяват да съпоставят гените на неандерталците с историята на заболяванията на модерния човек.

Антрополозите са идентифицирали 135 хил. „нандерталски“ еднонуклеотидни морфизми (SNP) и проследили на кои здравословни проблеми биха могли да повлияят при 28 000 изследвани участници.

Някои от връзките – като въздействието на неандерталското ДНК върху кератиноцитите, вече е било обект на научни обсъждания. Но и тук не липсват изненади.  Например някои участъци от ДНК сериозно повишават риска от никотинова зависимост. Открити са и SNP, които влияят на риска от депресия — в някои участъци рискът е повишен, а в други се понижава.

Много неандерталски SNP са свързани с психическите и неврологичните заболявания. „Мозъкът е сложено устроен орган и привнасянето на гени от същество от друг вид може да има негативни последици“, отбелязва авторката на статията Корин Симонти.

Като цяло съвременните хора притежават фрагментите от неандерталското ДНК, които някога са били предназначени да помогнат на древните хора да се адаптират в Евразия при нейния климат, флора и фауна - много различни в африканската прародина на Homo sapiens.

В съвременния свят обаче много от свойствата, „кодирани“ в това ДНК, са станали опасни за здравено.  Един от примерите е генна вариация, която ускорява съсирването на кръвта.  По-рано това помагало на хората – раните заздравявали по-бързо, организмът се защитавал от опасни микроби. Сега обаче хиперкоагулацията повишава риска от инсулти, белодробна емболия и усложнения при бременност.