Нов кръвен тест засича, класифицира и определя местоположението на ракови образувания

Учени от Университета Умео в Швеция са разработили нов кръвен тест, който идентифицира рак, като изследва тромбоцитите в една единствена капка кръв, пише Gizmag. Методът показва точност от 96 процента.

Екипът е насочил вниманието си върху промените, които раковите заболявания предизвикват в РНК профила на тромбоцитите. Учените са се надявали, че откривайки тези променени от тумора тромбоцити, биха могли не само да засичат болестта, но и да определят местоположението й в тялото.

Изследователите са анализирали кръвни проби от 283 пациента, 228 от които са били диагностицирани с някоя от формите на рака. Екипът е успял да идентифицира наличието на рак в 96 процента от случаите, а мястото на тумора е било правилно определно в 71 процента от случаите, пише „Фокус”. Резултатите показват, че при различните видове рак съществуват молекулярни промени, които биха позволили на лекарите да избират най-подходящите методи за индивидуална терапия.

“Възможността за ранно засичане на рак е жизненоважна,” казва Йонас Нилсон. “Проучихме как напълно нов, базиран на кръвни проби метод на биопсия открива рак. В бъдеще той може да направи излишно инвазивното взимане на проби от тъкани при поставяне на диагноза за рак на белия дроб, например. В рамките на изследването бяха идентифицирани почти всички форми на рак, което доказва, че базираните на кръвни проби биопсии имат огромен потенциал да подобрят ранното откриване на болестта,“ обяснява изследователят.