Нова частица беше открита от Големия адронен ускорител

Големият адронен ускорител на ЦЕРН, който се намира на швейцарско-френската граница, направи първото си ясно наблюдение на нов вид частица от създаването си през 2009 г. Учените са открили частица, наречена Чи-б (Chi-b), съобщи BBC. Тя ще им помогне да разберат по-добре силите, които свързват материята и я превръщат в едно цяло.

Ускорителят провежда експерименти, с които изследва някои от фундаменталните твърдения на физиката. Разположен е в огромно подземно съоръжение и в него се случват сблъсъци на протонени частици. Особеностите на субатомните останки от колизиите се очаква да помогнат на специалистите да си обяснят зараждането на Вселената.

Новооткритата частица Чи-б е съставена от „прекрасен кварк” и „прекрасен антикварк”, които след това са се съчетали, обясниха от ЦЕРН. Досега хората са предполагали, че това, по-възбудено състояние на съчетаните частици съществува от години, но така и не са успявали да го видят, обясни за BBC проф. Роджър Джоунс, директор в детектора на частици „Атлас” на Големия адронен ускорител.

„Интересно е това, което ни казват те за силите, които придържат кварка и антикварка заедно – мощната ядрена сила. А това е същата сила, която придържа, например, атомното ядро цяло, с неговите протони и неутрони”, обясни значението на откритието проф. Джоунс.