Ново откритие за свойствата на уникалния графен

Поредното уникално свойство на графена беше открито. Той може да се самовъзстановява, заключиха учени от университета на Манчестър и отраслевата лаборатория SuperStem в Дарсбъри.

Изследване показва, че при увреждане на свръхтънкия слой графен, който е с дебелина само един атом, материалът може сам напълно да възстанови структурата си. Графенът е един от най-твърдите материали на планетата, но тънкостта му е причина често да се поврежда при работа.

Изследователи от Манчестърския университет, работещи съвместно с Константин Новоселов, откриха, че за възстановяването е необходимо само той да бъден подложен на въздействието на свободни въглеродни атоми.

По време на експеримент, изследващ прочутите електрически свойства на материала, учените видели, че в тънките един атом листове се образуват дупки, съобщи БТА. За да разберат защо се случва това, те насочили снопове електрони към листовете и изследвали резултатите с електронен микроскоп.

За своя изненада специалистите установили, че когато в близост до графена има въглеродни атоми, те веднага се подреждат на правилните места и възстановяват целостта на двуизмерния лист.

„Просто се случи така, че го забелязахме.  Повторихме го още няколко пъти и после се опитахме да разберем как се случва",разказва Куентин Рамас от лабораторията SuperStem, един от авторите на изследването.

Екипът открил, че по краищата на дупките в графеновите листове се прикрепват и метални атоми, както и въглеродни атоми, които са били част от въглеводородни молекули – те образуват неправилни форми. Чистите въглеродни атоми обаче избутват металните атоми и поправят перфектно дупките, формирайки строга и непрекъсната решетка от шестоъгълници.

За графена се смята, че ще предизвика революция в областта на материалознанието, като позволи създаването на свръхлека електроника от ново поколение. Графенът е форма на въглерода с дебелина само един атом. Въпреки това той е 100 пъти по-здрав от стоманата. Притежава свръхрезистентност, свръхстабилност и свръхпроводимост. Смятан е за материал на бъдещето, който може да замени силициевите чипове в електрониката. Графенът провежда електричество и е на практика прозрачен. Последното го прави добър материал за сензорни екрани.

Той бе открит от двама физици от руски произход – Андрей Гейм и Константин Новоселов . Те бяха удостоени с Нобелова награда през 2010 г.