Откриха бозона на Хигс?

Видео, публикувано погрешка за кратко на сайта на Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН), съобщава, че е била наблюдавана нова частица с маса близка до тази, която би трябвало да има бозонът на Хигс, липсващо звено на модерната физика.

Видеото, открито от американското списание „Сайънс Нюз", показва физика Джо Инкандела от Калифорнийския университет, говорител на един от двата екипа, търсещи елементарната частица бозон на Хигс в ЦЕРН, заявява, че са наблюдавали нова частица и „имаме достатъчно силни индикации, че има нещо".

Малко след новината на „Сайънс Нюз" от ЦЕРН потвърдиха. Частицата е "съвместима с търсения от дълги години Хигс бозон", съобщиха от ЦЕРН в комюнике. Въпреки това учените настояха, че се нуждаят от повече информация, за да опознаят напълно откритието си.

"Това е важен момент за нашето разбиране за природата", отбеляза директорът на ЦЕРН генерал Ролф Хойер.

"Откритието на частица, съвместима с Хигс бозона, проправя път за по-подробни проучвания, изискващи по-мащабни статистики, които ще формулират свойствата на новата частица.

Джо Инкандела обяснява, че тя бързо се разпада на два фотона по начин, съответстващ на бозона на Хигс, предаде БГНЕС. Ученият добавя, че масата й е 130 пъти по-голяма от тази на протона, или малко по-голяма от предишните наблюдения в ЦЕРН, които говореха за маса от 125 гигаелектронволта.

„Това е много показателно... Това е частицата с най-голяма маса и ако потвърдим всичко това, а аз мисля, че ние го правим, това може да бъде едно от най-големите открития или наблюдения на нови явления в нашата изследователска област от 30 или 40 години насам", казва с ентусиазъм Джо Инкандела.

Ако характеристиките на тази частица съответстват на предвижданията на някои теории на границите на физиката, „тогава бихме били наистина свидетели на нещо тясно свързано с произвеждането на пространство-време, което е фундаментално за вселената и което би представлявало голямо откритие, важно колкото откриването на кварките, дори може би на антиматерията", заключава ученият.

Теоретично Хигс бозонът, по-известен с прякора Божествената частица, дава маса на всички останали елементарни частици във Вселената. Откриването му ще потвърди досегашните теории и открития за частици като електроните и протоните, но ако специалистите от ЦЕРН докажат, че той не съществува, физиците ще трябва да преосмислят целия Стандартен модел, върху който се крепи съвременната наука.