Откриха нов тип свръхнови

Астрономи откриха нов вид свръхнови, които се образуват в двойните звездни системи. Астрофизици от Харвард са класирали 25 новооткрити свръхнови към класа Iax – по-малко ярки представители на типа Ia, обясняват учените. Новокласираният вид е уникален с това, че в процеса на образуване звездата от типа бяло джудже не се унищожава напълно при взрива. Вследствие на това избухването на свръхновата е слабо и много по-трудно за засичане от земните уреди.

Този тип свръхнови се среща само в двойни звездни системи, където едната от звездите е бяло джудже (небесно тяло, около 100 пъти по-малко от Слънцето, но подобно по маса). Втората звезда в системата закономерно се превръща с времето в червен великан, в който почти не остава водород, а преобладава хелият. Бялото джудже „краде” маса от едрия си съсед и така увеличава собствената си. Когато тя достигне критична точка, в джуджето се отключва реакция на въглеродно изгаряне, което на свой ред води до изригването на свръхновата.

Изучаването на различните типове свръхнови е от ключово значение за разбирането ни на Вселената. Така изследването на свръхновите от типа Ia позволи на учените през 1998 г. да забележат, че Космосът се разширява с определено ускорение. През 2011 г. австралиецът Браян Шмид и американецът Адам Рийс получиха Нобеловата награда за физика за това откритие.