Откриха нов тип стволови клетки, универсални производители на тъкани

Специалисти от американския Институт за биологични изследвания Солк в Сан Диего, Калифорния, откриха нов тип плурипотентни стволови клетки, способни да се преобразуват във всякакъв вид тъкан. Тяхната специфичност се определя от местоположението им в развиващ се ембрион, за разлика от останалите, традиционно използвани в терапии стволови клетки, чиито качества зависят от етапа на развитие на даден организъм, обясняват учените.

"Откритите от нас специфични клетки имат потенциал да осигурят огромни преимущества в лабораторни изследвания на развитието и еволюцията на организмите, както и в напредването на изучаването на различни болести, а така също могат да станат основа на нови методи за лечение ", казва проф. Хуан Карлос Изпизуа Белмонте, водещ автор на разработката.

Изследователите са нарекли новите клетки rsPSC, което се разшифрова като регионално-селективни плурипотентни стволови клетки. Отглеждането им в лабораторни условия е много по-лесно, отколкото познатите и използвани досега човешки стволови клетки, което е огромно преимущество за бъдещо мащабно производство на такива клетки при заместваща клетъчна терапия и генни корекции.

"В хода на нашата работа ние получихме важна информация за това как човешките стволови клетки могат да бъдат диференцирани в производни клетки, които да образуват широк спектър от тъкани и органи”, разказват още учените. Статията с революционното откритие е публикувана в сп. Nature.