Световно изследване разкри еволюцията на птиците

Най-мащабният международен проект на експерти по генетика намери отговор на основните въпроси за еволюцията на птиците. В продължение на 4 години стотина учени от 80 института са секвенирали геномите на 45 вида – представители на основните видове пернати. Осем статии за изследването вече са публикувани в списание Science.

Потвърдена е теорията за Големия взрив в еволюцията на птиците: след измирането на динозаврите, на границата на креда и палеогена, за период от 10-15 млн. години видовото разнообразие на птиците се е увеличило рязко. Това се е случило преди около 66 млн. години.  Установено е също, че последният общ предтеча на общия клас птици, обитаващи сушата, е бил висш хищник.

Учените са открили части от генома, които не са се променяли през последните 100 млн. години. Оказало се, че мутациите, унищожили емайла и дентина от зъбите на днешните птици – при този процес се появяват клюновете, са започнали преди около 116 млн. години.  Способността да се учат да издават звуци се е засилила два пъти.

Американските учени са допълнили генното изследване на птиците със секвениране на генома на крокодили — най-близките някога техни родственици. Те открили, че геномите на крокодилите се променят с необичайно ниска скорост, а числеността на популацията е започнала да намалява рязко от плейстоцена  (ледниковия период).