Учени откриха как да изключат гена на затлъстяването

Учени са успели да „изключат” механизма на затлъстяването, който според тях кара част от хората да пълнеят по-бързо. Засега успехът е регистриран само при мишки с променена ДНК, които отслабвали дори и докато спят, съобщава Франс прес. Пробивът срещу пълнеенето е направен от учени от университетите в Масачузетс и Харвард.

Обнадеждаващите резултати от изследването на генома FTO са публикувани в New England Journal of Medicine. Освен при мишки, учените са успели да стопят мазнините и в отделни човешки клетки в лабораторни условия.

Ако резултатите и от следващите опити са толкова успешни, ще се отвори нов, революционен път в лечението на затлъстяването, от което страдат около 500 млн. души по света.

„Затлъстяването традиционно се смята за резултат от дисбаланса между количеството храна и движението и изразходването на калориите, като това напълно пренебрегва приноса на генетиката в метаболизма”, коментира един от авторите на проучването Манолис Келис от Масачузетския технологичен институт.

Учените допуснали, че FTO може би отговорят за процеса на натрупване на мазнини в клетките. Те успели на установят връзка между този процес и два гена IRX3 и IRX5. После с помощта на генните технологии редактирали CRISPR/Cas9 и получили възможност да „превключват” състоянията, предизвикващи натрупване или изгаряне на мазнини.

Когато имплантирали променените гени на мишки, гризачите отслабнали, без да намаляват храната и без да увеличават двигателната си активност. Станали с 50% по-стройни в сравнение с контролната група. Не напълнявали и при силно мазна диета. Вместо това изразходвали повече енергия дори по време на сън, което подсказва големи изменения в метаболизма.

Според учените генът FTO може да се разглежда като „главен превключвател” на режима на натрупване и разход на енергия в организма.

Следващата стъпка е учените да открият как резултатите от опитите им могат да се използват в борбата със затлъстяването и за лечението на болестта.