Учени откриха начин да предсказват смъртта

При възрастните хора загубата на способността да различават миризмите е силен прогностичен фактор за наближаващата смърт, откриха американски учени. За 5 години починали 39% от участниците в проучването им, които не преминали тест за миризми.

Само 10 на сто от хората с неувредено обоняние си отишли през тестовия период, съобщават авторите на изследването от Чикагския университет в научното списание PloS One.

През 2005-2006 г. изследователите подложили 3005 възрастни американци от 57 до 85 години на тест, в който те трябвало да различат 5 основни миризми – на мента, на риба, на портокал, на рози и на кожа. Повечето респонденти (78%) правилно определили 4-5 от тях. 20 на сто се справили с 2-3 мириса, а 3,5% разпознали един или нито един.

Пет години по-късно учените се върнали към участниците в теста. Дотогава от тях били починали 430 души – 12,5 на сто от първоначалната подборка. С уточняване на демографските фактори – възраст, пол, раса, образование и доходи, общо здравословно състояние – смъртността сред хората с отслабено обоняние се оказала много по-висока, отколкото при останалите.

„Според нас загубата на обоняние е предупредителен сигнал. Тя не води до смърт сама по себе си, но служи като неин предвестник – признак е за това, че в организма става нещо опасно. Нашето откритие ще ни помогне да разработим прост и евтин диагностичен инструмент, който ще позволи на медиците да определят рисковите групи“, казва водещият автор на изследването Джаянт Пинто.

Все още не е напълно ясно защо именно загубата на обоняние служи като предвестник на смъртта. Разглеждат се няколко хипотези. Според първата обонятелният нерв е единственият нерв в черепа, който контактува непосредствено с околната среда. По него се полепват мръсотии и микроби и попадат от атмосферата в централната нервна система.

Втората хипотеза сочи към самовъзстановяващите се стволови клетки в обонятелната система. В такъв случай загубата на способността за надушване сигнализира, че организмът повече не може да регенерира най-важните елементи от себе си.