Бизнес комуникация в стила на Бъфет

Бизнес комуникация в стила на Бъфет

Бизнес комуникация в стила на Бъфет

Каквото и да се случва, за мениджъра веднъж годишно идва времето на годишните доклади с резултати на бизнеса. Тези отчети се правят пред акционери, собственици, служители. Често са комуникация, трудна за провеждане. 

Милиардерът инвеститор от САЩ Уорън Бъфет е майстор в това. Веднъж годишно той представя пред акционерите на инвестиционния си холдинг "Бъркшир Хатауей" прочутите си доклади с изводи за пазарите, поуки от изтеклите 12 месеца и прогнози за бизнеса. Стилът е много разговорен и остроумен. Темите в докладите му със сигурност предизвикат интерес сред анализаторите. Начинът, по който той поднася посланията си, е важен урок за всички мениджъри.

Harvard Business Review (HBR) анализира някои от писмата му до акционерите преди време и изведе полезни съвети за мениджъри, които помагат за по-ефективна комуникация. Предлагаме да припомним препоръките на изданието. Ето какви са те. 

  • Използвайте цифри, но не забравяйте, че те не са най-важното. Бъфет никога не оставя голи цифри в докладите си. Той винаги обяснява какво означават те и какво са донесли на компанията му в последната година.
  • Използвайте аналогии и метафори. Чудесен пример е описанието на милиардера как инвеститорите са почувствали икономическия колапс от 2008 г.: "Към края на годината много инвеститори приличаха на окървавени и объркани птици, които погрешка са били използвани като топче в игра на бадминтон". Легендарният инвеститор продължава, за да опише и ситуацията на правителството в САЩ по онова време. Прави го с думите: "Ако бяхме в игра на покер, Министерството на финансите и Федералният резерв щяха да са заложили всичко". Тези метафори обясняват гледните точки на автора много по-добре, отколкото сложните икономически термини. Създават забавление в текста. 
  • Бъдете честни и прозрачни. Бъфет е откровен в резюмето си за годината на кризата в САЩ - 2008 г. Тогава той написа: "През изминалата година направих най-малко една грешка в инвестиционните си ходове, които доведоха до болезнени резултати. Но ще ви разкажа за това по-късно." И продължава: "Допуснах грешки и поради бездействие. Още при първите сигнали, че нещо не е наред, трябваше да преосмисля стратегията си". Вместо да понижи доверието към него, тази свежа прямота кара публиката да вярва на всичко друго, което той ще каже занапред. В края на крайщата, очевидно Бъфет не крие нищо.
  • Използвайте познати факти, за да придобие разказът реалистичен контекст. След като обяснява колко лоша е била икономическата ситуация през 2008 г., Бъфет например добавя различен контекст, в който може да се разгледа новата реалност: "На фона на тези лоши новини не забравяйте, че страната ни е преживяла и по-лоши премеждия в миналото. Само в рамките на век Америка е преминала през две войни, множество рецесии, инфлация и Голямата депресия. Не сме имали недостиг на предизвикателства, но иначе как щяхме да ги преодолеем. Сравнете сегашния период с минали столетия, когато хората са преживявали със съвсем малко. Въпреки че пътят не е бил гладък, финансовата ни система е проработила изключително добре с течение на времето", завършва милиардерът.

Тези характеристики на комуникацията трябва да бъдат следвани от всички мениджъри, които се опитват да направят цифрите и финансовите си отчети разбираеми и достъпни. Опитайте да използвате принципите на Бъфет следващият път, когато правите финансова презентация. След като великият Бъфет може да направи сложните икономически термини прости и интересни, защо и ние да не можем?  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ