Да бъде светлина!

Да бъде светлина!

Да бъде светлина!

Точно преди сто години се случва една революция в света на рекламата. На 19 януари, 1915 година е патентована първата неонова табела. И до ден днешен, светлинните конструкции от неон си остават едни от най-предпочитаните форми на реклама и популяризиране.

Минало

За отправна точка в историята на светлинната реклама може да се смята краят на XIX век, когато химиците от Шотландия Уилям Рамзай и Морис Уилям Травърс открили инертните газове неон,  ксенон и криптон, за което са удостоени с Нобелова награда през 1904 година.
Десет години по-късно френският физик Жан Клод създал неоновите лампи. Един ден, по време на лабораторни експерименти той установил, че напълнени с неон стъклени тръби светят в червено под въздействие на електричеството. Клод споделил своето откритие с приятеля си Жан Фонсека, на когото пък му хрумнало, че неоновите лампи могат да се използват за рекламни надписи. На 19 януари, 1915 година светлинните надписи от неон били патентовани. В същата година била създадена компанията Claude Neon Lights, Inc.

Първата неонова табела украсила фасадата на малка бръснарница в Монмартър. Година по-късно, на покрива на една от парижките сгради светнали неонови букви Cinzano. А няколко години по-късно бумът на светлинната реклама, по технологията на Жан Клод достигнал до другите европейски страни и САЩ. Компаниите плащали по 1000 хил. американски долара за правото да изработват неонови реклами по лиценза. Така, към края на 20-те години на миналия век приходите на Claude Inc. достигали почти 10 млн. долара.

Настояще

Освен неонови, в съвременната светлинна реклама се използват още луминисцентни и светодиодни лампи. Всяка от технологиите има своите плюсове и минуси.

Предимствата на неоновите надписи са тяхното дълголетие, висока яркост и широка гама от цветови варианти (до 300 нюанса), а също и възможността да се изготвят най-различни конфигурации. Минусите са, че са по-скъпи, повишената пожароопасност и крехкостта на лампите.

Луминисцентните светлини са по-евтини от неоновите или светодиодните и изразходват по-малко електроенергия от неона. Но имат редица съществени недостатъци. Например, светят неравномерно, бързо изгарят и изискват честа замяна. Освен това могат да се използват само в конструкции с правоъгълна или квадратна форма. 

Светодиодните отстъпват по яркост на неоновите светлини, но пък имат други предимства. По-устойчиви са на механично въздействие, осигуряват равномерна осветеност и не са скъпи за експлоатация. Животът на LED лампите е 5-7 години, а потреблението на енергия е няколко пъти по-ниско от това на други източници.

По материали от New Retail

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ