Учителите създават все повече авторски програми

При нас преподавателите са изключителни математици, които надграждат традициите с иновации, споделя Деяна Милушева, директор на училище „Питагор“

Автор:

Алек Вучков

Снимки:

Жан Златков

Учителите създават все повече авторски програми

При нас преподавателите са изключителни математици, които надграждат традициите с иновации, споделя Деяна Милушева, директор на училище „Питагор“

Учителите създават все повече авторски програми
Деяна Милушева, директор на училище по математика „Питагор“
quotes

Как се развиват учебната програма и методиката на преподаване през годините?

През последните години учебните програми, утвърдени от Министерството на образованието, не търпят промени и учителите създават все повече и повече авторски програми. Всеки учител сам избира методиката си на преподаване. Това е едно от предимствата на нашата творческа професия – имаме гъвкавостта да вървим с темповете на учениците и да се развиваме заедно с тях. Повярвайте, съвременните ученици са изключително умни, адаптивни и винаги жадни за нови знания.

Има ли забележителни успехи или постижения на възпитаници на училище по математика „Питагор“, които бихте могли да споделите?

Всеки успех на нашите ученици е забележителен. Забележително е, че те идват при нас на пет години и ще имат възможността да изкарат целия курс на обучение, развивайки талантите си и изграждайки индивидуалността си и вярата си в бъдещето. Учениците ни са и забележителни герои – учат по 8 и повече часа на ден и всеки ден покоряват по-високи върхове от вчерашните. Обичаме ги и се гордеем с тях! Разбира се, учениците ни печелят и медали, но те са логично следствие от всичките им усилия, не самоцел.

По какъв начин училището се адаптира, за да отговори на разнообразните образователни потребности на своите ученици, като същевременно поддържа високи академични стандарти?

Когато говорим за адаптиране, макар да звучи нескромно, вярвам, че преподавателите ни изграждат и поддържат доказано високи образователни стандарти, които развиваме и прилагаме от години. Разчитаме на строг подборен процес на нашите ученици, за да знаем, че заедно се стремим към тези стандарти. Учениците ни също изискват от нас изключителен професионализъм и отговорност. И ние им ги предоставяме с любов и внимание. Децата имат разнообразни таланти и затова в училището има „вградени“ музикална, хореографска, спортна, театрална и езикова академия. Всичко това дава допълнително поле за развитие на талантите на нашите деца и им отваря необятни хоризонти.

Как училището насърчава чувството за общност и сътрудничество между учениците и преподавателите?

„Питагор“ е семейство. Често в училището ни учат не само братя и сестри, но и братовчеди и роднини, но не това го прави семейство. Семейството се изгражда с любов, взаимно уважение и доверие. Заедно сме в това предизвикателство – учители, ученици, родители и ръководство, и съм безкрайно благодарна, че работя с толкова отдадени на каузата „образование“ хора. Стремим се да изградим общност, в която учениците да общуват свободно помежду си и с преподавателите, да са критични към себе си, да си сътрудничат, да са съпричастни, да развиват гражданските си компетенции и своята креативност. Във всяко направление учителите им са до тях, за да ги подкрепят и насърчават в изграждането им като пълноценни личности.

Успявате ли да сте в крак с най-новите тенденции в областта на обучението по математика и как ги включвате в учебната програма?

Имаме единна стратегия, структурирана за постигане на високи образователни резултати с фокус за придобиване на умения за учене и справяне с предизвикателствата на динамичния ни живот. Това важи и за математиката – ние създаваме най-новите тенденции и се радваме, че други колеги ги припознават и прилагат и в своите учебни програми. Шегата настрана, но истината е, че в „Питагор“ работят изключителни математици. Те създават авторски програми и проекти. Интегрират учебното съдържание по математика в други предметни области, като съчетават например народни танци и математика, музика и математика, математика на английски език. Ние сме иновативно училище и създаваме нови интегративни предмети, които носят добавена стойност за учениците ни.

Какво дава вашето училище на всеки свой възпитаник и какви са плановете ви за развитие?

„Питагор“ дава умения за учене, самочувствие, бъдеще и взаимно уважение. Тепърва предстои да затворим целия цикъл на обучение от ПУК до 12. клас, за да могат нашите ученици да се чувстват спокойни, в защитена и благоприятна среда. С всяка година семейството ни се разширява, като за следващата учебна година имаме обявени приеми за 1. и 5. клас, а готвим и допълнителни възможности за доказано математическо образование.

Деяна Милушева е директор на училище по математика „Питагор“ от 2019 г. Има десетгодишен опит като заместник-директор в 51. СУ „Елисавета Багряна“ в София. Завършила е начална педагогика, българска филология и културология. Специализирала е като психолог и медиатор. В момента е задочен докторант в катедра „Педагогика“, направление „Образователен мениджмънт“. Член е на Съюза на учените в България, секция „Педагогика и психология“.