Tech БРОЙ /// Мениджър 02/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Продавачи на мечти

В скорошно проучване сред 2000 инфлуенсъри в Creator Now 90% посочват, че използват ChatGPT по време на процеса на създаване на съдържание, а 31% заявяват, че се доверяват на Midjourney

Автор:

Петър Стоянов

Продавачи на мечти

В скорошно проучване сред 2000 инфлуенсъри в Creator Now 90% посочват, че използват ChatGPT по време на процеса на създаване на съдържание, а 31% заявяват, че се доверяват на Midjourney

Продавачи на мечти
quotes

Aitana Lopez е видимо млада и красива жена. Харесва здравословния начин на живот и често тренира, което си личи по добре оформената физика, граничеща със съвършенството, която сме свикнали да виждаме и в другите т.нар. „фитнес“ инфлуенсъри. Освен това тя се описва като екстровертна личност, която не се страхува да изразява мнението си, да се изправя пред предизвикателства и да помага на другите. За своите 25 години се отличава с по-сложен хумор и ексцентричност. Обяснява си го с факта, че се е появила на този свят под страстния знак на Скорпион. Астралната ѝ предопределеност е отговорна и за голямата ѝ любов към видеоигрите. Живее в Барселона, но според постовете ѝ в социалните мрежи нерядко пътува из Европа, както и към разни екзотични дестинации. Това е видимо съвсем ясно от снимките, които споделя със своите 268 хиляди последователи в Instagram.

Има само една особеност – Аитана не съществува физически или най-малкото появата ѝ ни предизвиква да осмислим значението на термина „съществувам“. Тя е един от ярките примери за нов феномен, зародил се в последната година – компютърно генерирани онлайн персонажи, които са трудно различими с просто око от истински онлайн потребители. Толкова трудно, че създателите ѝ от испанската агенция за онлайн маркетинг и модели The Clueless споделят, че атрактивната героиня дори получава покани за среща на живо от мъжките си последователи чрез директни съобщения.

Компютърно генерираните инфлуенсъри всъщност не са нещо съвсем ново. Един от най-известните подобни образи – Miquela Sousa, известна още и като Lil Miquela – разполага с милиони последователи още от годините преди пандемията. При това нейната популярност стана толкова значителна, че започна да участва в рекламни колаборации за големи брандове, да се „снима“ с известни хора, да ходи на фризьор и ресторант, да взема интервюта на фестивала Coachella и дори в една кампания през 2019 г. да се целува и да се прегръща със супермодела Бела Хадид. „Ужасяващ поглед в бъдещето“, написа във връзка с последната случка една от най-популярните британски колумнистки. Нито тя, нито всички ние обаче сме си представяли мащаба на промяната, която се задава. А тя е в две направления: усилието да се създаде подобен образ, или по-скоро в неговата липса, както и реалистичността на генерираните персонажи. Виновникът за това се нарича генеративен изкуствен интелект.

Какво е по-перфектно от илюзията?

Феноменът на социалните мрежи и по-специално появилите се преди години инфлуенсъри често са обвинявани за популяризирането на нереалистични, нездравословни и в общи линии на практика непостижими и фалшиви външност и начин на живот. Както голяма част от рекламата, и този бизнес модел е основан на продаването на мечти. Създателите на съдържание се стремят към все по-безупречно изглеждащи ситуации, лица и тела и това работи. Но реалността никога няма да е по-перфектна от фантазията. Особено ако последната е и много по-евтина, може да пътува навсякъде по света или извън него дори само със скоростта на мисълта, не остарява никога (освен ако сами не пожелаем), не се уморява, не капризничи и може да се променя съгласно всяко желание на клиента.

„Самите инфлуенсъри също носят негативни асоциации, свързани с твърденията, че са фалшиви или повърхностни, което кара хората да се чувстват по-малко загрижени за идеята те да бъдат заменени с AI или виртуални инфлуенсъри“, казва Ребека Макграт, директор в анализаторската компания Mintel пред Financial Times. „От гледна точка на марката (с виртуалния аватар) тя ще има пълен контрол пред алтернативата да трябва да се справя с реален човек, който идва с потенциални противоречия, свои собствени изисквания, свое собствено мнение“, добавя експертът.

Тенденцията е видима и в отношението на някои хора онлайн

„Преди да се абонирате (за акаунта ѝ с платено еротично съдържание, бел. авт.), трябва да знаете нещо. Това НЕ Е биологична жена. Тя си е жена, но изцяло изкуствена (artificial).“ Това се обяснява в едно, станало популярно онлайн видео, показващо как да създадем сами AI генериран онлайн образ като Aitana Lopez.

Видеото е гледано към момента 3,8 млн. пъти. То е сред немалкото, които дават съвети как да използваме генеративен AI за изображения – в случая Stable Diffusion в комбинация с модела Juggernaut XL, – за да създадем свръхреалистични картинки на хора, някои от които наистина са изключително трудни за разпознаване с просто око. Това не е кой знае колко сложен технологично процес и не изисква сложните CGI умения и подготвен екип, както по-старите модели. Само за илюстрация – въпросното обяснително видео е с продължителност само няколко минути.

По-бързо, по-евтино, повече

През 2023 г. YouTube представи нови AI инструменти и функции, целящи опростяването на създаването на съдържание. Индустрията залага на AI не за да замени създателите, а за да увеличи производителността и да предостави повече възможности на хората да генерират нови картинки, видео и текст – защото количеството продължава да е пряко свързано с приходите. Набиращи популярност AI компании като Crate – AI платформа, която помага на създателите да рационализират творческия процес, и Midjourney – генератор на изображения от текстово задание, печелят доверието на инвеститорите и на творците. В скорошно проучване сред 2000 инфлуенсъри в Creator Now 90% посочват, че използват ChatGPT по време на процеса на създаване на съдържание, а 31% заявяват, че се доверяват на Midjourney. Основната причина – да се увеличи скоростта на създаване на съдържание.

Появата на виртуални аватари, които могат да се превъплътят в сцени с фотореалистично качество навсякъде по света, е само поредната стъпка в една вече поета посока. Предимството тук обаче е в мащаба и обхвата. Създадените от AI герои могат да бъдат копирани, настройвани и мащабирани с лекота. Така те ще отговарят точно на изискванията на определена строго специфична аудитория или клиент. Тъй като изследванията на пазара показват, че хората следят не картинки, а чужд начин на живот, The Clueless предлагат създаването на цялостен образ, а не само сцена – било то спортен, моден, креативен образ или някой с уникална смес от характеристики, пишат те на сайта си. Всички те се появяват с прилежаща история. След медийния успех на Аитана от малката компания признават, че са получили доста запитвания от потенциални клиенти. Те вече са създали и по-„срамежливaта“ любителка на музиката и фотографията Maia Lima и работят по генерирането на модел с различна раса за международните пазари.

Точното позициониране, разбира се, има значение, както и естественото търсене на новаторските решения в началото на жизнения им цикъл. Анализ на Meta показва, че реклама на H&M с виртуалната инфлуенсърка Kuku е достигнала до 11 пъти повече хора, при това на 91% по-ниска цена на потребител.

Потенциалът за развитие също изглежда голям. Аитана и Мая са създадени с Dall-E и са само пример за стотиците дигитални аватари, които влизат с взлом на пазара на създаването на съдържание. Демонстрираните в последните месеци генеративни модели за видео биха могли да обогатят още възможностите в тази сфера. Kuku например разполага с интегриран AI чатбот, така че може да общува с последователите си денонощно и без почивка. Това, разбира се, вероятно може да се случва на много различи езици. Генеративният AI дава възможност и за създаване на профили на виртуални създания, които не персонифицират хора – например Bее_nfluencer е пчела, която участва в кампании, свързани с опазването на биоразнообразието.

Според скорошно проучване на Goldman Sachs пазарът на онлайн съдържание се оценява на 250 млрд. долара в момента и може да достигне 470 млрд. долара до 2027 г. На базата на различни проучвания анализаторите твърдят, че в момента има около 50 млн. създатели на съдържание, които успяват да го монетаризират. Около 4% (2 млн.) от тях са професионални и печелят средно 100 хил. долара на година. Останалите 96% вероятно успяват да си осигурят по около 1000 долара годишно. Прогнозата на финансовата институция е, че броят на тези създатели ще расте с между 10 и 20% на година. Твърдението се потвърждава и от други проучвания, които посочват тенденция на прехвърляне на младите поколения от телевизията и Netflix към генерираното от потребители съдържание в YouTube и TikTok.

Естествени грешки срещу въображаем идеал

Въпреки всичките предимства на виртуално генерираните образи експерти от бранша смятат, че ролята на човешките творци и създатели ще остане значителна. Една от причините за това е проблемът с доверието, което все повече намалява сред интернет потребителите. От разрива губят и самите професионални инфлуенсъри. Проучване на EnTribe от април 2023 г. показва, че 86% от потребителите се повлияват повече от мнения на обикновени хора онлайн, а само 12% купуват от промотирано от влиятелните инфлуенсъри съдържание. Виртуалните герои едва ли ще спомогнат за повишаване на доверието, когато не е ясно кой стои зад тях и при липса на регулация, която да задължава създателите да отбелязват аватарите си като направени чрез AI.

Вероятно е да видим и сътрудничество между двете реалности. Беки Оуен, глобален главен маркетинг и иновационен директор в Billion Dollar Boy и бивш ръководител на екипа за иновации за създатели на Meta, посочва пред Financial Times, че AI инфлуенсърите не влияят толкова на желанието за покупка, както това би направил човек, но помагат за повишаване на информираността, благосклонността към определен продукт или услуга и за напомнянето на марката.

Колаборациите между човек и алгоритъм също вече са факт. По-рано през 2023 г. например Карин Марджъри, инфлуенсър с над 2 млн. последователи, създаде AI чатбот, базиран на себе си, който може да се превъплъщава във виртуално гадже на потребителя срещу 1 долар на минута. „Независимо дали имате нужда от някого, който да ви утешава и обича, или просто искате да излеете натрупани емоции в училище или на работа, CarynAI винаги ще бъде до вас“, заяви тогава Марджъри пред Fortune. Платените потребители още в първите седмици надхвърлиха 10 хил. А Карин настоява, че чатботът, базиран на ChatGPT 4, никога няма да я измести, а е само „продължение на самата нея, на нейното съзнание“.

Куп въпроси

За колко от нас картинките може да са по-привлекателни от реалните хора? Със сигурност има и такива още преди възхода на AI. Статистиките показват, че някои от AI персонажите онлайн вече достигат милиони последователи.

Може би виртуалните герои само демонстрират, че има перспективи за повече създаване на естествено съдържание без участието на допълнителни технологии – точно както се повишава интересът към продуктите на биоземеделието.

Целият дискурс около изкуствения интелект и явлението фотореалистичен AI модел инфлуенсър повдига и важни философски въпроси – като например какво точно означава да си човек. На тези въпроси тепърва ще търсим отговори.