Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Омниканален маркетиг и микс от реалности

Фокусът върху възвръщаемостта от инвестициите в рекламата е по-силен от всякога през 2023 г.

Автор:

Бисер Костадинов

Снимки:

Legendary

Омниканален маркетиг и микс от реалности

Фокусът върху възвръщаемостта от инвестициите в рекламата е по-силен от всякога през 2023 г.

Омниканален маркетиг и микс от реалности
quotes

Откакто в онлайн пространството се разпространи първото изображение, създадено от програма с изкуствен интелект (AI), започна неспирна дискусия по темите кое е истинско и кое не; ще вземе ли AI работата на много хора; ползите или негативите ще са повече от използването на AI; ще унищожи ли AI цялото човечество? За да започне дебат между криейтив професионалистите в Португалия, рекламна агенция Legendary People + Ideas провокира гилдията с няколко изображения, лансирани точно за 1 април, Деня на шегата. Кампанията „Първоаприлска лъжа? Не, AI“ повдига важни въпроси, като използва хумора: Може би сте чули за новата лятна колекция на Доналд Тръмп, представена на Седмицата на модата в Ню Йорк? Ако не знаете отговорите на тези въпроси, говорете с Legendary

Онлайн и офлайн маркетингът стават все по-неразделни. Tова е добра новина! Все още има „специалисти“, които смятат, че единият вид маркетинг е по-важен от другия и обратното. И онлайн, и офлайн маркетингът са еднакво важни, защото са двете страни на една и съща монета, наречена комуникация в действие. Време е този факт да се отрази и в рекламния криейтив, който още на ниво зародиш на идея трябва да мисли как еднакво добре ще се адаптира към онлайн и офлайн медиите. 

Досега повече се говореше за омниканален маркетинг, през 2023 г. вече виждаме истинското му действие. Бизнесът все повече сближава всички медии, в които рекламира, като създава последователна и въздействаща комуникация. Омниканалният маркетинг фундаментално и необратимо променя начина, по който марките планират рекламните си и пиар кампании. Геолокацията (местоположението на потребителя тук и сега) започва да играе все по-голяма роля в дигиталната реклама (скоро и в CTV, и OTT телевизията), защото отговаря на моментните нужди на човек. Например софиянец през уикенда се разхожда в Банско и получава на телефона си реклама на механа, намираща се на съседната пряка. Или предложение за пиано бар за вечерта с участието на поп звезда. Каква е вероятността да се възползва от предложението?!

Печатната реклама като микс от реалности

Без значение дали става въпрос за обикновен флаер или реклама в най-скъпото списание, печатната реклама вече внедрява новите  технологии в маркетинг изживяването, което предлага на аудиторията си. Освен стандартните QR кодове съществуват различни приложения, които осъществяват връзка между всякакъв вид печатни изображения и добавената реалност (augmented reality или AR) – нещо, което днес не е просто препоръчително, а задължително. В това отношение печатните медии в България дори не са направили първата крачка, камо ли да догонват най-добрите в света.

Още по-добра опция e код за отстъпка в печатния рекламен носител, който се активира в сайта на марката или медия, която го е публикувала. Идеята може да се надгради: за да активират кода, хората трябва да направят лесна регистрация с имейл. Събраните данни след това може да се използват за бъдещи маркетинг активности. Ако този метод е гарниран с опция за обратна връзка, бизнесът получава безценна информация: какво (не)хареса целевата аудитория; прозрения, които да подскажат какво хората очакват: разширяване на съществуващата продуктова линия, изцяло нов продукт или услуга, подобряване на обслужването, нещо друго, което дори няма да ви хрумне.

Макар в дигиталната комуникация масово да се използват готови безплатни темплейти (шаблони), особено в социалните медии и от инфлуенсърите, в печатната реклама продължават да играят важна роля фигуралната композиция, психологията на цветовете, различните шрифтове и типография, запомнящите се слогани. Затова не забравяйте да използвате силата им, именно те доближават печатната реклама до истинските произведения на изкуството.

Печатната реклама е нещо реално, което може да се пипне, усети, помирише… Използвайте цялото богатство от възможности: луксозни хартии; (ароматизирани) лакове; пясъчни, фосфоресциращи или метализирани покрития; преге печат (релефно изображение) и топъл печат (релефно изображение с тънък златен, сребърен или цветен слой): холограмни ефекти; скреч карти и продукти; брайлова азбука, която ще направи рекламата достъпна и за хората със зрителни проблеми. Всичко това, подчинено на устойчиви практики. Понеже днес всичко се пренася върху дигитални носители, красивата и луксозна опаковка става все по-важна, защото е все по-рядка и предоставяща ексклузивно преживяване. Включете я в бюджета за печат, като не забравяте за еко елемента.

Превенцията е по-добра от лечението. Тази констатация, често повтаряна от лекарите, звучи като поговорка в устата на съвременния човек днес просто защото е много вярна. Кампанията „Небрежността поражда сълзи на съжаление“ се опитва да повиши осведомеността по темата, като убеждава обществеността колко важни са всъщност редовните профилактични прегледи. Диагностицирано навреме, едно заболяване, дори и най-тежкото, може да бъде победено. Кампанията е създадена за Praava Health, платформа за здравни услуги в Бангладеш, от рекламна агенция CarrotComm Limited

Телевизията не е това, което е

Напредъкът в технологиите позволява и на телевизионната реклама да става интерактивна: зрителите да са ангажирани с рекламно съдържание, в което има викторини, анкети, електронна търговия (потребителите ще могат да купуват продукти, представени в рекламите, директно от тв екран в реално време с придружаващо приложение). Комбинирането на 5G мрежите и 8K телевизорите дава възможност за още по-високо качество, по-богата визуална реклама, по-бърз стрийминг. Гласови асистенти като Amazon Alexa и Google Assistant провокират разработването на гласово активирани тв реклами, които позволяват на човек да общува (взаимодейства) с рекламата с помощта на гласови команди. 

Като разчита на похватите на дигитални медии, телевизионната реклама все по-често използва генерирано от потребителите съдържание, инфлуенсъри, стрийминг на живо, достигайки до по-млада аудитория, за която телевизията е демоде. Границите между класическата телевизия, такава каквато я познаваме, и дигиталните медии постепенно ще се заличат, и ще се превърнат в неразривно цяло.

Телевизионната аудитория става все по-фрагментирана заради продължаващото бурно разпространение на различни устройства и платформи, най-вече заради настъплението на CTV (Connected TV, смарт телевизор или всеки друг телевизор с интернет, свързани чрез приставки, стикове и игрови конзоли) и OTT (Over-the-Top, метод за доставяне на филмово и телевизионно съдържание по интернет, който изключва необходимост от традиционното (аналогово) излъчване, кабелна или сателитна телевизия). При CTV и OTT клиентът разполага с богато меню от заглавия, от което избира какво, как и кога да гледа. Така се прескача класическата програмна схема на телевизията, която ограничава избора. Адресируемата телевизия е мощен маркетинг инструмент, предлагащ на марките нови възможности за достигане до конкретни аудитории, където и да се намират. CTV и OTT показват рекламите в много по-подходящ контекст, което увеличава персонализираното потребителско изживяване и ангажираността, ето защо потребителите са много по-благосклонни към тях. Постоянно усъвършенстващите се алгоритмии и машинното обучение на CTV и OTT персонализират и насочват рекламите въз основа на демографските данни на аудиторията, поведението и предпочитанията. Statista изчислява, че броят на потребителите, които ще гледат реклами чрез CTV и OTT през 2026 г., ще достигне близо 4 млрд.

Стрийминг платформите бавно, но категорично изместват традиционната телевизия. Zippia разкрива, че кабелните доставчици в САЩ са загубили 25 млн. абонати от 2012 г. насам. Приходите на стрийминг платформата се увеличават с 340% от 2015 до 2020 г. 34% от хората на възраст между 18 и 29 години са без кабелен или сателитен доставчик просто защото вече гледат телевизия по нов начин.

Бумът на смарт тв устройствата влива още сили в настъплението на CTV и OTT. Според Strategy Analytics в края на 2020 г. 34% от домакинствата по света притежават смарт телевизор. Прогнозата е, че до 2026 г. този дял ще надхвърли 50%. Най-големият коз на адресируемата телевизия и рекламата в нея е уместността. Например в две съседни домакинства едновременно ще се доставят различни реклами блокове въз основа на интересите и предпочитанията на членовете им. Проучване на Finecast установява, че зрителите, които смятат, че дадена реклама е подходяща за тях, са 18 пъти по-склонни да извършат покупка. AI технологиите ще революционизират производството на реклами: по-бързи и адекватни творчески решения и оптимизация в реално време въз основа на данни за ефективността.

Развлекателните гиганти Amazon, Netflix, Disney и Apple продължават да настъпват кръстосано в телевизията, киното и игрите. Доскоро Netflix печелеше само от такси и беше пространство без реклами, но в момента доставчикът на видео съдържание пуска постепенно нов абонаментен план, в който има фиксирани реклами. Netflix навлиза и в друга ниша: телевизионни предавания и сериали, базирани на популярни игри, които са „златна мина“ за привличане на лоялна публика. Рекламодателите също трябва да помислят как органично да се впишат в това съдържание.

Кампанията „Благодарен“ е създадена, за да подчертае най-голямото предимство на новия електрически скутер на Siam (аржентински производител на скутери), който не изпуска замърсяващи газове. Освен това техническата поддръжка на скутерите е лесна. Използвайки хумора, един от вечните похвати в рекламната комуникация, кампанията изобразява различни животни, които буквално показват благодарността си към продукта, защото той защитава и техния дом, и околната среда. „Благодарен“ е дело на рекламна агенция Republica Havas, Маями, Флорида 

Дигиталната реклама, която сменя парадигмата

Интерактивните реклами с игрови елементи (Playable ads) продължават да са гореща тенденция през 2023 г., защото са уникална комбинация от интерактивност и геймификация, която по хитър начин изгражда информираност за марката и увеличава максимално възвръщаемостта на инвестициите чрез ангажиране на потребителите в реално време. Интерактивната реклама е особено ефективна при „улова“ на висококачествена аудитория, която трябва да бъде спечелена в полза на конкретно приложение. Силата ѝ се крие във факта, че позволява на потребителя да поиграе за кратко време, преди да реши да инсталира приложението. Най-добрите игрови реклами са тези, които разказват простичка история и са смесица от геймплей, кратки уроци и призиви за действие (CTA). Пъзел мини игрите са друг атрактивен формат да достигнете до по-широка аудитория и за извършване на A/B тестове от маркетинг екипа на марката.

Друг мощен инструмент са интерактивните видеореклами, които работят за подобряване на познаваемостта на марката, по-запомнящо се изживяване за аудиторията, увеличаване на процента конверсии – основното действие, което извършва потребителят, след като кликне на рекламата. Този вид реклами позволяват да се правят наслагвания. Ако потребителят вече е посетил сайта на марката, на него няма да му се появи реклама с надпис „Купи сега“, а друг призив, например „Научи повече“, който трябва да го накара да направи още една различна крачка. Или ако е разгледал конкретен продукт, след това да види видеореклама с него. Най-добрите интерактивни видеореклами позволяват на зрителя активно да участва в разказваната от тях история, като проектира свое уникално преживяване.

Анимирани с помощта на HTML5, Rich банерните са креативен коктейл от видео, аудио, игри, движение, чат и други нтерактивни елементи, които позволяват максимална гъвкавост на рекламната индустрия, като в същото време са изключително атрактивни в очите на хората. С бума на книгите за слушане и подкастите аудиото стана отново модерно, затова не е изненада, че Programmatic аудио рекламите се представят отлично. За разлика от видеото аудиото има способността да задържа вниманието по-дълго време. Това го прави ценен маркетингов канал за марки, целящи да изградят по-задълбочена информираност за себе си, която в дългосрочен план работи за установяване на по-силна емоционална връзка с целевата аудитория. С ударното навлизане на технологии за изкуствен интелект (AI) аудио рекламите стават все по-прецизирани: от избора на подходящ AI глас, който да изчете текста, през продължителността на посланието до точния момент, жанр, настроение, медия или мобилно устройство, в които ще се появи рекламата. Вече всеки смартфон позволява върху заснетото с камерата да се наслагват различни графични елементи. Тази разширена реалност (Augmented reality или AR) става все по-модерна и в дисплейните реклами, тъй като ангажира потенциалните клиенти по нов, забавен и завладяващ начин.

AR рекламите не могат да бъдат универсални, те трябва да отговарят на нуждите на конкретна демографска група, което
е и най-голямото предизвикателство пред тях. Бизнесът трябва отлично да познава целевата си аудитория, да знае какво тя харесва, разглежда, пазарува... Рекламистите пък трябва да намерят най-точните призиви за действие, които да отприщят комуникацията като пистолетен изстрел. Само тогава има смисъл да се инвестират време, пари и усилия в AR реклами

Въз основа на жестоката реалност или на най-често заявяваните искове за злополуки и смъртни случаи застрахователната компания COSVI, Пуерто Рико, онагледява (с помощта на изкуствен интелект) следната идея, въплътена в реторичен въпрос: Как ще изглежда човек, способен да оцелее след случайна смърт или коварна болест?! Така се ражда шокиращата, но откровена комуникационна кампания „Вашият живот не е изкуствен“, чийто автор е рекламна агенция TBWA, Сан Хуан, Пуерто Рико.