Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Отвъд хоризонта: Приемаме AI за наш колега или губим несравними ползи

Трите водещи тренда в дигиталния маркетинг за 2023 г.

Автор:

Етиен Янев

Снимки:

Getty Images

Отвъд хоризонта: Приемаме AI за наш колега или губим несравними ползи

Трите водещи тренда в дигиталния маркетинг за 2023 г.

Отвъд хоризонта: Приемаме AI за наш колега или губим несравними ползи
quotes

Дигиталният маркетинг скоро не е бил по-актуална и дискутирана тема благодарение на масовото навлизане на технологиите с изкуствен интелект в нашето ежедневие. Не само AI обаче ни подтикна да говорим истерично по тази тема, но и битката между титаните на върха, която се очертава да е още по-интересна с публикуването на новата социална мрежа от Meta – Threads, наподобяваща Twitter. Положението е следното –разполагаме с повече дигитални инструменти от всякога, а с това отговорността става по-голяма. Знам, че искате да излезете победители от ситуацията, затова по-скоро не мислете в мащабите „много и навсякъде“, а в рамките на „там, където има логика да бъдем и ще служим подобаващо на нашите клиенти“.

В тази статия ще откроя най-важните тенденции в дигиталния маркетинг, независимо в какъв и колко голям бизнес оперирате. Ако се наложи, правете почивки между отделните точки, но задължително премисляйте внимателно – какво можете да внедрите във вашия бизнес така, че да повишите продуктивността си още от утре?

Тренд №1

Изкуственият интелект е всезнайкото в офиса

Трябва да ви призная, че през последните месеци изпитвах известни опасения относно бъдещето на редица професии като тази на маркетолозите. Голямата заявка дойде от появата на ChatGPT, който с няколко простички команди може да ви предложи съдържание за вашия блог или социални мрежи. Ситуацията обаче се оказа различна. Дори при наличието на 100 трлн. параметри в четвъртата версия на ChatGPT, резултатите все още не попадат в графата „перфектни“, не и от първия опит. Причината е, че AI се нуждае от контекст. Вие сте тези, които трябва да му посочвате параметрите на вашия бизнес – каква дейност развивате, кои са вашите клиенти и добавена стойност. Дори и тогава обаче са възможни неточности, защото обучаването на ChatGPT отнема време. Това е причината да обичам да го разглеждам като всезнаещ колега, който обаче се нуждае от допълнително обучение. Той все още е стажант. В тази връзка, когато помисля за любим съвет за комуникация с ChatGPT, се сещам за следното:

„Преди да изпълниш тази задача, задай ми 10 въпроса, чрез които да научиш повече за бизнеса ми, за да предоставяш по-точни резултати.“

Тази команда ще промени изцяло играта за вас. ChatGPT вече ще знае основите на вашия бизнес и няма да стреля в неизвестното.

Разсъждавайки в тази насока, трябва да кажа, че съвременната роля на маркетолозите вече е да разбират как да общуват с AI все по-ефективно. Това дори е ново направление в интернет, а може би и професия – prompt engineering (инженерство на команди). В интернет в момента има тонове информация относно това как да задавате работещи команди, ако трябва да съм честен обаче, по-голямата част от тях са загуба на време. Това, което винаги работи универсално, е да проявявате постоянство. Дори от време на време питайте Чата дали ви е разбрал:

„Преди да стартираш, кажи ми дали разбра задачата?“

ChatGPT моментално ще започне да обобщава вашето задание, а прочитайки го, вие ще разберете дали очакванията отговарят на изискванията ви.

Дотук вероятно сте се досетили, че съм почитател на полезността от изкуствения интелект, но не е само това. Редица мои колеги, собственици на бизнеси, вече гордо ми заявиха, че отделят поне по един час на ден в изучаването на Чата и други подобни технологии. И напълно ги разбирам – един ден те ще им спестяват време. Може би сте чували фразата, че „AI няма да ни замени, но хората, които го ползват, ще го направят“. В това има доза истина. Когато към цялата палитра прибавим технологии с изкуствен интелект като Мidjourney (който създава изображения от ключови думи), Murf AI (пресъздава глас за видеа) и Jasper (който пише блогове), ние вече ще имаме цял арсенал от източници на идеи. Те няма как да свършат работата вместо нас. Ние все още разбираме същината на нашия бизнес и специфичните очаквания на нашите клиенти. Има отправена ясна заявка – AI определено може да ви спести време и финанси.

За да си представите възможностите на AI от още няколко аспекта, нека ви споделя селекция от най-любимите ми задачки към него:

  • ChatGPT да анализира постове в социалните мрежи и да ми резюмира какво според него ги прави успешни;
  • да копира начина на изказ на някой наш конкурент и да го пресъздаде в наше съдържание;
  • да резюмира видеа от YouTube и да дава предложения за постове;
  • да предлага описания за изображения в Midjourney;
  • да създава презентации за PowerPoint. Да, и това е възможно!

Още не сте убедени, че трябва да отделяте поне 30 минути на ден в изучаването на AI? Да не кажете после, че не съм ви предупредил!

Тренд №2

ROI. ROI. ROI. Или как да защитим инвестициите си в маркетинг

Търпението от страна на бизнеса към дигиталните активности, които не носят финансови ползи, отдавна се изчерпа. Напоследък се забелязва ясно изместване на фокуса от измерители като „осведоменост за марката“ (от английското – brand awareness) към такива, които са обвързани с продажби. Не ме разбирайте погрешно, все още смятам, че социалните мрежи са чудесно средство за ангажирането на аудитории, но това не пречи да мислим и за количествените си измерители в края на месеца. Именно социалните мрежи са най-голям обект на подобни дискусии, тъй като доскоро беше трудно да се докаже тяхното влияние върху ROI (възвръщаемост на инвестициите). Днес ситуацията е различна. Според проучване на Hootsuite 20% от маркетолозите донякъде вярват, че социалните мрежи носят ROI, 40% са уверени в това, 37% са изключително убедени, докато само 4% нямат никаква увереност. Неслучайно ROI вече е неразделна част от метриките за успех на маркетолозите в социалните мрежи. За да бъдем максимално полезни, ви представям три начина, чрез които ще можете да защитавате вашето влияние върху ROI.

  • Използвайте UTM параметри в линковете си – те ще отразят директно в Google Analytics, когато някой е пристигнал от социалните мрежи във вашия уебсайт и е осъществил поръчка.
  • Внедрявайте платформи за управление на социалните канали, които ще изследват цялостното клиентско пътешествие. Такива например са Hubsot, Hootsuite и Oktopost, които ще записват информация директно във вашия CRM, когато някой потребител консумира конкретно съдържание в социалните мрежи и след това е станал ваш клиент.
  • Създайте си единен център за отчитане на вашите онлайн резултати. Той трябва да обединява всичките ви платформи така, че да виждате кратко и ясно кой конкретен дигитален канал рефлектира най-отчетливо върху финансовите ви резултати.

Не ме разбирайте погрешно, поставянето на продажбите на пиедестал е грешно, ние по-скоро трябва да мислим за желанията на нашите клиенти. Все пак те държат нашия бизнес жив и функциониращ. Това е и причината да им се отплащаме с продукти и комуникация, които разрешават проблемите, които ги държат будни нощем. От друга страна обаче, мисленето в посока продажби може да ни мотивира допълнително в подобряването на клиентското преживяване с нашата марка.

Тренд №3

Краткоформатното съдържание все още не е за подценяване

TikTok със сигурност зададе нова посока на видео съдържанието, макар и то да не е измислено от самите тях. Все пак хората предпочитат да консумират бърза информация, която на всичкото отгоре вече става и полезна, както и образователна. И макар TikTok да е наоколо вече от няколко години, все още има безброй бизнеси, които се опитват да се ориентират в това поле на въздействие. Причината е, че създаването на видеа отнема известни усилия и време – трябва ни добър сценарий, обещание, а след това и монтаж. При наличието на AI обаче излизането от ситуацията с липса на време или идеи си е чиста форма на оправдание.

В унисон с краткоформатните видеа се забеляза и още едно разместване на пластовете – хуманизирането на бизнесите. Ярък пример за това е профилът на Ryanair в TikTok, които решиха да сложат очички и други човешки характеристики на своите самолети, за да стоят по-близо до аудиторията си чрез забавно съдържание. Хуманизирането обаче не се отразява само във външни белези, но и в онлайн поведението – потребителите отдавна предпочитат автентичното съдържание пред това, което е обработено с хиляди филтри. Това обаче не прави задачата по-лесна, а с това маркетолозите се затрудняват да намират златния баланс между фирмената комуникация и тази, в която гардът е свален и звучим по-естествено.

Не на последно място TikTok свърши още една чудесна работа – принуди останалите платформи да ги копират, а с това се отвориха нови възможности – да бъдем на повече места с по-малко усилия. Какво имам предвид? Вече едно TikTok видео може да бъде паралелно споделено още в Instagram Reels, Facebook Reels, YouTube Short, дори и в LinkedIn! (да, последното съм го изпробвал и работи безотказно). И когато едно съдържание ни гарантира участие на цели 5 места (а те сигурно са и повече), няма как тази тактика да не попадне в нашата класация с трендове в маркетинга.

Обсъждането на дигиталния маркетинг може да ни вкара в различни релси (наприме, можехме спокойно да включим и промененото клиентско обслужване в социалните мрежи), но по-важното според мен е да се научим да плуваме в океана от възможности. Защото, когато ги използваме правилно, ще можем да спестяваме ценно време. Все пак не AI ще замени професиите ни, а тези, които ползват AI правилно, помните това твърдение, нали?