Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Телекомуникации

И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г.

Снимки:

личен архив

Телекомуникации

И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г.

Телекомуникации
quotes

Ускорената дигитализация и консолидация бяха една от основните характеристики на пандемичните 2020 и 2021 г. и съвсем логично това намира отражение в общата картина на телекомуникационния пазар у нас и през 2022 г. В сектора с най-висока пазарна концентрация (първите 4 компании генерират над 90% от общите приходи на посочените Топ 10 компании) през 2022 г. лидер продължава да е „А1 България“ с приходи от 1,299 млрд. лв., плътно следвана от „Виваком България“ (1,165 млрд. лв.) и „Йеттел България“ (893,7 млн. лв.). И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г., като най-значителен относителен скок на приходите отбелязва дружеството, собственост на Telekom Austria Group, с 13,8%.

По отношение на нетната печалба отново с най-голям процентен ръст е „А1 България“ – 50,2%. Общо 10-те най-големи по приходи от продажби компании растат с близо 10% през 2022 г. Общата им нетна печалба също се увеличава с близо 18%, но растежът е по-малък спрямо година по-рано. Двама от участниците в Топ 10 понижават на годишна база приходите си от основна дейност – „Лекстел“ ЕООД и „Джитити България“ ЕАД. Само една компания – „Булсатком“ ЕООД, е на загуба, но при почти двойно подобрение на показателя спрямо 2021 г. Три от компаниите влошават положителните си финансови резултати – „Йеттел България“, „Бетател“ ООД и „Джитити България“ ЕАД. Пловдивската „Лекстел“ ЕООД и бургаската „Естелком Солюшънс“ ЕООД (бившата „Спутник Телеком Солюшънс“) са сред новите участници в Топ 10 през 2022 г.

Последната постига най-висок годишен растеж на приходите в рамките на класираните компании – 87,5%, до 46,4 млн. лв. От класацията отпадат „Нет-Кънект интернет“, „Нокиа Сълюшънс Енд Нетуъркс“ и „Ейжа Гейтуей Телеком Юръп“. Най-голям работодател в Топ 10 е пазарният лидер с около 3650 служители в края на 2022 г. Като цяло компаниите намаляват персонала си с 1,2% на годишна база. С най-голям спад на броя осигурени лица са „Виваком“ и „Булсатком“, съответно с 15% и 9%.

Трансформация под знака на 5G

Лидерите на най-добре представящите се компании в Топ 10 в този сектор споделят своята прогноза за общия бизнес климат и перспективите за развитие на отрасъла през 2024 г. 

Александър Димитров, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на А1 България

Ключовите тенденции за сектора се обуславят от променящите се нужди на хората и бизнеса и поставянето на човека в центъра. През 2024 г. се очаква да се приближим още повече към футуристичните представи за бъдещето, които анализаторите предвиждаха преди няколко години.

5G

Мащабните инвестиции в развитието на 5G ще продължат и тепърва ще започнем да монетизираме технологията. Все повече компании извън нашия сектор ще се възползват от предимствата на 5G – скорост, качество на връзката, минимално времезакъснение, увеличено количество обмен на информация и поддържане на огромен брой устройства на определена площ, които ще помогнат за автоматизирането и оптимизирането на много индустрии. Крайният потребител също ще започне да усеща предимствата на технологията например с навлизането на автономни автомобили или телемедицински прегледи.

AI

Темата ще надхвърли оптимизацията на оперативната ефективност и производителността на мрежата, предвиждането на нуждите от поддръжка, персонализацията на обслужването. Въвеждането на регулации и етични норми за приложенията на изкуствения интелект ще е приоритет. Предпазването от потенциални грешно генерирани отговори ще стане ключово, предвид че големите езикови модели като chatGPT ще се използват все по-масово от крайните потребители.

Киберсигурност

Кибератаките ще започнат да доминират над физическата престъпност, като достигат все повече хора и бизнеси. Очакваме „пазарен бум“ в сектора поради нарастващите потребности от решения за киберзащита. Турбулентната геополитическа среда допълнително усложнява и повишава степента на заплахите и най-подготвени ще бъдат организациите, които работят с технологичен партньор, специализиран в превенция и защита от кибератаки срещу IT инфраструктурата, устройствата и данните.

Системна интеграция

Ефективността на всеки бизнес днес зависи от добрата интеграция на всички IT системи, така че да работят в синхрон. Все повече ще се търсят специализирани в системна интеграция компании, които да им предоставят „резултати as a service“, за да мултиплицират ползите от внедрените IT решения и да повишават ефективността.

Интернет на нещата (IoT)

Разширяването и усъвършенстването на 5G чрез network slicing и частните мрежи ще улеснят растежа на IoT чрез високоскоростни връзки с ниска латентност. Ползите от инфраструктурата ще помогнат на индустрията и масовото навлизане на интелигентни решения в домовете, градовете и промишлеността.

Христо Цветков, главен директор „Стратегия“, Yettel България

2024-та ще бъде знакова година за телеком индустрията, белязана от трансформационни промени и движена от няколко ключови тенденции. В основата им най-вече са бързото развитие и навлизане на 5G технологията. Тя осигурява не просто по-бърза свързаност, а води със себе си дълбока промяна в използването на данни и интегрирането им в различни процеси. От потребителска гледна точка 5G вече промени цялостно потреблението на данни, като само за последната година отчитаме сериозен растеж в броя на клиентите, използващи тарифи с неограничени данни, а също така и общ растеж на генерирания трафик в мрежата ни. Очакванията са през 2024 г. въздействието на 5G да се разшири далеч отвъд традиционните телекомуникационни услуги и да окаже влияние върху сектори като здравеопазване, производство и транспорт, като им осигури възможности за дигитализация и автоматизация на различни бизнес процеси.

Освен надграждането на традиционните за сектора услуги през последните пет години телеком индустрията продължава да се фокусира върху проучването и разработката на подходящи допълнения, които безпроблемно да се интегрират към дигиталния живот на потребителите. Главната цел е да предложим на клиентите си пълноценна палитра от надграждащи услуги във всички направления – например устройства с удължен гаранционен срок, тарифни планове с неограничени данни, онлайн застраховки при пътуване, дигитални стрийминг услуги за забавление и обучение, телевизия без кабели.

Определящ фактор за 2024 г. ще бъде и непрекъснатото подобряване на мрежата и покритието на предоставяните услуги – една от областите с най-голяма конкуренция в сектора. Този ангажимент ще е от решаващо значение за преодоляване на дигиталното разделение и осигуряване на висококачествена свързаност, особено в районите с недостатъчно добро ниво на покритие към момента.

Не на последно място е и тенденцията за постепенно въвеждане на 360-градусово дигитално изживяване и интерактивни възможности в обслужването. За нас, а вярвам и за цялата индустрия предстоящата година ще е посветена на прехода към по-дигитално ориентирани, персонализирани и ангажиращи взаимодействия с клиентите. Този преход, разбира се, ще се възползва от инструменти като изкуствен интелект, машинно обучение и други иновативни технологии, за да осигури по-интуитивно, бързо и адекватно дигитално обслужване от край до край.