Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Tech Connect 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Ти гониш

Защо е важна игровизацията в обучението

Автор:

Петър Хераков

Снимки:

Getty Images

Ти гониш

Защо е важна игровизацията в обучението

Ти гониш
quotes

В модерния свят, в който живеем, технологиите променят значително начина, по който учим, а и самите учебни програми. Макар и в държавното обучение в България това да не се случва по естествен начин, участниците в него налагат промяната в образователните процеси. За да постигнат по-добри резултати, преподаватели все повече използват авангардни инструменти и стратегии в своите методи на преподаване.

Игровизация (на англ. ез. Gamification) е процес на използване на игрови елементи в неигрови контекст. Този процес има някои важни предимства пред традиционните подходи за обучение – повишава нивата на мотивация на обучаваните, подобрява запаметяването на нови знания, повишава ангажираността чрез социални механизми (точки или класации). В образованието игрите помагат за ориентиране към решаване на проблеми, критично мислене, социално съзнание и сътрудничество.

Неврология на игровизацита

Психологията на игровизацията е област, която изучава поведението на потребителите в геймифицирани системи. Тоест фокусира се върху това как да разберем и повлияем на поведението на хората чрез игрови методи. Проучванията показват, че мозъкът работи в хармония с игровизацията и че той предизвиква освобождаването на допамин, което дава на играчите повишено чувство на мотивация и удоволствие.

Геймификацията свързва хората на емоционално ниво

Емоциите могат да бъдат мощен инструмент за учене. Те спомагат за по-ефективното кодиране и извличане на информация, правейки процеса на обучение много по-ефективен. Геймификацията създава емоционална връзка между съдържанието и хората, които трябва да го научат.

Припомнянето се контролира от хипокампуса

Хипокампусът е частта от мозъка, която контролира количеството информация, която извикваме или запомняме. Геймификацията стимулира паметта на хипокампуса, което помага за насърчаване на съхраняването на нова информация в дългосрочната памет. Освен това допаминът също се освобождава от хипокампуса.

Историите са по-лесни за обработка от мозъка, отколкото фактите

Мозъкът обработва истории по-ефективно, отколкото низ от факти. Тоест разказването на истории е фантастичен начин за предоставяне на нова информация. А игрите често включват елементи за разказване на истории. Този модел, между другото, се използва и за разпространение на дезинформация.

Играенето подобрява отделянето на ендорфин

Ендорфините са естествени болкоуспокояващи, които подобряват релаксацията, спокойствието и фокуса. Те се произвеждат естествено от тялото, докато играете игри и извършвате други ангажиращи дейности.

Игрите поддържат мозъка ви здрав

Игрите насърчават невропластичността, която е способността на мозъка да реагира на различни стимули и да развива нови връзки. Този вид обучение може да укрепи невронните пътища, да повиши когнитивните умения като памет и внимание, да подобри креативността и уменията за решаване на проблеми.

Игровизация в образованието

Обучението, базирано на игри, ги прави част от учебния процес. При този метод учениците усвояват специфични умения или знания от действителна игра. Игровизацията обаче използва само елементи на играта извън нейния контекст, за да подобри разбирането на съдържанието и да насърчи по-доброто запазване на информацията. Тоест целта тук не е непременно да се научи нещо ново.

Има различни стратегии за геймификация, които могат да бъдат използвани. Най-често се прилагат различни точкови системи или класации, защото те създават конкуренция и мотивация. Друг вариант е предизвикателство – задача, която изисква да се направи нещо в ограничен период от време, но няма отрицателно въздействие, ако не бъде изпълнено или направено неправилно. Най-често предизвикателства се дават за мислене извън рамките.

Най-важното в този случай е, че трябва да е забавно, защото образованието отдавна не изисква „просто зазубряне“. Сега моделът е мислене и забавление. Това се постига по следната схема – история, обратна връзка, нарастващи предизвикателства, социална връзка, контрол на наученото. Точки или оценки се дават за постигането на академични и неакадемични цели. Освен това модерният модел на образование изисква използване на различни платформи или приложения, както и междупредметни връзки (например задача от учителя по история – споделете ни три любопитни факта за италиански музиканти). Това държи учениците ангажирани и любопитни.

Добри примери

Кан Академия

Quizlet

Duolingo

Kahoot!

Google Read-Along

Waggle

Math 180

MinecraftEdu

Игровизация в бизнеса

Бизнесът също така все повече използва игрите, за да подобри резултатите на служителите и да превърне скуката от монотонната работа в забавно и продуктивно упражнение. Има и защо. Резултатите на изследване на Zippia показват, че служителите, които участват в игри на работното място, са с 50% по-продуктивни и с 60% по-ангажирани. Логично глобалният пазар на игровизация расте с много бързи темпове. Очаква се стойността му през 2025 г. да е около 31 млрд. долара – 30% повече, отколкото през 2019 г., според проучване на Facts&Factors.

Как се случва игровизацията?

Интерактивни класации – няма по-добър начин за насърчаване. Всеки може да види напредъка си и да събуди заспалия дух на конкуренцията.

Завърти и спечели – моделът е като старото шоу на Къци Вапцаров. Колкото повече играеш (тоест работиш), толкова по-голям шанс имаш да спечелиш нещо хубаво.

Лента за напредък – графичен вид на личното представяне спрямо представянето на компанията. Винаги води до мотивация за по-добри резултати.

Точки за… – това работи на принципа, въведен в различните магазини. Точките се дават за резултати, наградите са възможности за пътуване, концерти и т.н.

Игровизацията не е само за забавление. Тя може да се прилага и за изучаване на нови техники чрез използване на различни стимули. Или просто да се експериментира с нови неща. Геймифицираните здравни приложения пък са един от начините да отвлечете вниманието на деца от факта, че са подложени на медицинско лечение.

Освен това всеки може да направи свой модел игровизация. Ключови са три неща – ясна цел, ясни правила и начин за печелене на точки. В идеалния вариант всичко е лесно за разбиране и има някакъв вид ангажираност от страна на потребителя.