Иван Станчев: Стартъп финансирането в България ще се повлияе от световните банкови проблеми

Иван Станчев: Стартъп финансирането в България ще се повлияе от световните банкови проблеми

Иван Станчев: Стартъп финансирането в България ще се повлияе от световните банкови проблеми

Фалитите на SVB и Signature в САЩ ще бъдат усетени и на българската стартъп сцена. Това заяви Иван Станчев, основател на Lab-Away и ранен инвеститор в множество стартиращи компании.

„Очевидно няма добро време за фалита на една банка. Но трудно може да се намери и по-лошо от това. Стартъп финансирането в Силициевата долина през първите два месеца на 2023 е спаднало с 80% спрямо това през 2022 и е най-ниското от 2018 насам. Още преди да се появят негативните новини за SVB и Signature. Тази тенденция няма как да се подобри до края на годината и можем да сме сигурни, че инвеститорите по света – включително и в България – ще подхождат много по-внимателно, когато отсяват своите опции“, заяви Станчев.

Неговите прогнози се потвърждават и от историческите тенденции в областта на стартъп финансирането. През 2000 г. – в разгара на дотком балона – за първи път се инвестират над 100 милиарда долара в стартъп компании.  През следващите години интересът на инвеститорите спада драстично и рекордът от 2000 г. се запазва до 2021 г., когато са инвестирани над 130 милиарда долара. Има ли обаче прилика между двата периода и очаква ли ни подобен спад?

„ Ситуацията е напълно различна и няма особена база за сравнение. След 2000 г. интересът на инвеститорите намалява, защото много от стартъпите не оправдават очакванията и фалират. В момента инвеститорите са изключително ерудирани и рядко инвестират в компания, която е „тотална щета“. Моментната липса на инвеститорски интерес е породена от различни фактори като геополитическата обстановка по света, затрудненията и съкращенията на служители в най-големите технологични компании, и високите лихвени нива. А от скоро и фалитите на банки, които поставят под съмнение здравето на цялата финансова система“, допълни той.

На въпрос дали тези опасения ще се пренесат в Европа и в частност в България, Станчев заяви, че за разлика от положителните тенденции по света, които рядко достигат до нас, негативните обикновено идват, било то и с малко забавяне.

“Credit Suisse не фалира само защото притежаваше 30% от SVB. В седмицата преди да бъдат обявени проблемите на SVB, акциите на Credit Suisse се търгуваха за под 3 франка или около 97% по-ниско от най-високата стойност от 2007 г. С други думи, Credit Suisse e имала сериозни затруднения много отдавна и почти се е била стопила като стойност. Фалитът на SVB само насочи погледите към останалите проблеми. Впрочем, UBS, която погълна Credit Suisse в момента се търгува на около 70% по-ниско от най-високите стойности, което означава, че нещата и там не са цветущи. И когато опитни инвеститори поставят под съмнение цялата банкова система какво остава за най-рисковите инвестиции към които се числят и тези в стартъпите“, заяви той.

Запитан кой е най-правилният начин, по който един инвеститор трябва да подходи към една стартираща компания на база гореспоменатите рискове, Станчев заяви, че трябва да се прави ясно разделение между риска, свързан с представянето на този определен стартъп и риска, който инвеститорът е готов да приеме за цялото си портфолио.

„Всеки инвеститор има определен рисков толеранс относно как да управлява своето портфолио. Разбира се инвестициите в стартъпи си остават най-рискови. Ако все пак обаче – въпреки влошените икономически и геополитически условия – този инвеститор реши да финансира определен стартъп, той трябва да се абстрахира от тези икономически и геополитически рискове, освен ако те директно не засягат съответния стартъп. И тогава всичко се свежда до познатите неща – колко голям е пазарът, колко кадърен е екипът, и колко бързо може да се скалират продажбите без да се увеличават разходите“, продължи той.

Станчев е категоричен, че основателите на стартъпи трябва да могат да докажат на инвеститорите, че техният продукт не само е способен да реши реален проблем на реален клиент, но също така да го направи по начин многократно по-впечатляващ от всяка една възможна алтернатива преди да получат дори един лев от рационален инвеститор, като даде за пример своя опит с Lab-Away.

„В Lab-Away ние предлагаме най-различни сертифицирани домашни медицински тестове, като например за полово предавани болести и инфекции. Хората могат да направят тези тестове в уюта на дома и да получат резултатите за 15 минути. Като се има предвид, че в много населени места няма лаборатории и дори аптеки, алтернативата е да се пътува десетки или дори стотици километри за подобен тест. Нашите тестове решават този проблем по-начин, който е многократно по-удобен и пестелив, като дори добавят доза спокойствие поради анонимния характер на тези домашни тестове“, завърши той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ