Служителят е по-важен от клиента

Служителят е по-важен от клиента

Служителят е по-важен от клиента

Няма нищо случайно – когато през 2005 г. в Калифорорния умира великият Питър Дракър, бащата на съвременния мениджмънт, в другия край на света - в Индия, един нов изпълнителен директор прави първите си стъпки. Неговото име е Винийт Наяр, който днес е известен като новия Дракър. Сравнението е не от кого да е, а от Том Питърс, един от най-влиятелните и уважавани бизнес мислители в света. Наяр печели слава с феноменалните си успехи в бизнеса и с това, че преобърна представите за фирменото управление.

Той е главен изпълнителен директор на „Ейч Си Ел Технолоджис”, глобална компания за услуги в сферата на информационните технологии, с централа в Делхи. Роден е през 1962 г. в Индия. Бакалавър е по инженерство от Университета по селско стопанство и технологии “Говинд Балабл Пант” в Пантнагар. Завършва бизнес мениджмънт в XLRI в Джамшедпур. През 1985 г., направо от университета е назначен за тренер на висшите мениджъри в Ейч Си Ел. След седем години акционерите му поверяват да създаде новата компания „Ейч Си Ел Комнет”, която предлага иновативни ИТ решения.

През 2005 г. е назначен за президент нa „Ейч Си Ел Технолоджис” и от тогава най-напред Индия, а по-късно и светът научават неговото име. По това време  „Ейч Си Ел” е сериозен играч на пазар на ИТ услуги в Индия - има 30 хил. служители, приходи от 700 млн. долара и годишен ръст от около 30 процента. Но Наяр е силно  обезпокоен, че темповете на растеж на „Ейч Си Ел” са по-бавни от тези на лидерите в индустрията, което води до загуба на пазарен дял. Решава, че трябва да предприеме решителни мерки и пет години по-късно компанията има приходи от 2,5 млрд. долара, 60 хил. служители в 26 страни.

Как Винийт Наяр постига всичко това? Веднага след като поема управлението на „Ейч Си Ел” той се среща с трите най-важни групи за компанията – мениджърите, клиентите и служителите.

Срещите с мениджърите имат разтърсващ ефект, не защото Наяр е велик оратор, който пленява с харизмата си. А защото представя икономически факти, за които никой преди това не е говорил. Всички разбират, че когато пазарът се променя, трябва и компанията да се промени.  

На срещите с клиентите Наяр е силно впечатлен, че всички говорят не за продуктите, услугите или технологиите, а за служителите. Това за него е отправната точка на всички промени, които ще направи. Той решава да обърне цялата организационна структура - висшите мениджъри да започнат да се отчитат на служителите. Концепцията постепенно се развива и малко по-късно е наречена „Служителите на първо място, клиентите – на второ”. Следвайки  тази философия Наяр успява да застане сред най-успешните изпълнителни директори в света. Нещо повече, за пръв път не американец става най-яркото име в мениджмънта.

Идва ред на най-важните срещи – тези със служителите, които в „Ейч Си Ел” са десетки хиляди, разпръснати в различни държави.  Наяр е убеден, че появяването пред подчинените няма да има никакъв ефект, ако се качи на трибуна и започне да говори баналности за проблемите компанията. Нужна му е техника, с която да премахне пропастта между шефовете и служителите. И така мислейки какво да направи, за да привлече вниманието на хората той решава да им потанцува. Движи се по цялата сцена и кани хората да танцуват с него. Чудото става. Хилядите служители в залата се отпускат. След няколко минути, когато музиката спира Наяр взема микрофона и започва да говори. Думите му звучат силно и убедително. Всички разбират, че той не е император, който стои високо над тях, а обикновен човек, който току-що е доказал че не може да танцува. Служители харесват своя главен изпълнителен директор и променят изцяло мотивацията си в работата. 

Не случайно през 2009 г., компанията „Ейч Си Ел” е обявена за “Най-добрият работодател” в Индия от “Хюит асошиейтс”. “Бизнесуик” постави „Ейч Си Ел” сред петте най-влиятелни бързо развиващи се компании в света. Списание “Форчън” определя лидерския стил на Винийт Наяр като “най-модерния мениджмънт в света”. Лондонското бизнес училище го обяви за “лидер в организационните иновации”.  Изследване от 2009 г. на “Глобал сървисис 100” определи „Ейч Си Ел” като лидер в развитието на човешкия капитал.

Наяр е активен член на G-100, група съставена от главните изпълнителни директори на някои от най-значимите компании в света. През ноември 2010 г. става част от Thinkers 50, списък с водещите в света петдесет бизнес мислители. Автор е на книгата “Служителите на първо място, клиентите – на второ”.

Венцислав Савов за сп."Мениджър"

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ