Очите са в интернет, пазарът не ги следва

Очите са в интернет, пазарът не ги следва

Близо 4 милиона българи използват интернет. 2,5 милиона нови потребители на мрежата ще се появят в България през следващите 3 до 5 години. Те ще бъдат хора от ново поколение, навлезли в нея чрез мобилните устройства. Времената, когато ползвахме сайтовете само чрез настолните компютри, ще им бъдат чужди. Нагласата им ще бъде различна, възприятията им - също. Онлайн светът ще се слее с реалния живот и интернет ще означава мобилност. С тях ще се промени всичко. 

Това коментира на провелия се в столичния Модерен театър годишен рекламен форум за 2015 г. на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Парис Чайлдрес - регионален мениджър бизнес развитие на Google за България. Той сподели наблюдения за пазара на реклама в интернет у нас и предложи в презентация модел за преосмисляне на работата на маркетинговите агенции в 7 стъпки. 

"Преди 10 години едва 10-15% от домакинствата в България са били онлайн. Преди 5 години - 1/3, а днес 2/3. Явно е, че проникването се случва много бързо. Очите са в интернет. В същото време забелязвам проблем. Пазарът не ги следва. В Съединените щати например вложенията в маркетинг се насочват към мястото, където хората прекарват най-много време - интернет. Бизнесът с печатни издания се свива. В България все още ресурсът се насочва предимно към телевизията. 75 или 80% от рекламните пари в долари се харчат в нея, а тя не обхваща 75-80% от медийното време в страната. Оказва се, че целият пазар се движи от нея, това е неестествен процес. Прогнозирам, че в бъдеще ще има бързо наваксване и пренасочване към дигиталното", каза Чайлдрес. 

Как да отговори бизнес моделът на маркетинговите агенции към това бъдеще? Ето какво предлага експертът на Google, за да бъдат подготвени за предстоящата промяна.

  • Ново определение за доставената на клиента стойност. Старият модел гласи, че агенцията му предлага достъп до аудитория с определен обхват. Новият трябва да бъде предложение за възвръщаемост на инвестициите (ROI) от глобалните платформи в интернет. 
  • Връзката с клиента трябва да се промени. Присъща на миналото е практиката да се договарят с него бизнес проекти, при които и двете страни печелят и няма ощетени. Новият успешен модел на комуникация съдържа посочване на взаимни цели и интереси в преговорите.
  • Ще има нови длъжности в агенциите. В досегашната им структура познаваме търговци, акаунт директори, криейтив лица. В бъдеще, за да се отговори на пренасочването на публиката към дигиталното и промените, произлизащи от това, ще има нужда от "хакери" на анализа на дигиталния растеж. Това са хора, чиито умения са изброени в т.нар. Т-образен набор от маркетингови умения. Те владеят маркетинговата автоматизация, познават рекламата в интернет, работят с имейли, рекламно видеото, мобилна реклама, комуникации с публиката. Познават маркетинга със съдържание онлайн, творческите продукти за мрежата, социалните медии, знаят как да използват локацията и са най-вече майстори на SEO. Работата им се докосва до практиките на пиара, но е основно свързана с технически познания за издигането на линкове и събирането на внимание чрез похвати на оптимизацията. Тези уеб маркетъри вече са много необходими на трудовия пазар в България. 
  • Как се измерва успехът?  Старият модел е да говорим за обхват в медиите (така коментирания reach), маркетинговият показател GRP, брой импресии. В новия модел на работа онлайн успехът трябва да се преценява според степента на ангажираност, постигната сред аудиторията. Търсят се действия на хората, до който е изпращано съобщението. Събират се сведения на базата на информацията от техните реакции в интернет. 
  • Управление на баланса между печалби и загуби (P&L margin management). По старо му говорим за комисионни или последвали отстъпки в заплащането според резултата от работата за клиента. Новият модел на работа трябва да бъде свързан с времето (тайм мениджмънта) на работилите по проекта маркетингови експерти. 
  • Докато кампанията тече... Скорост и наличност във времето. В момента става дума за кампании, за пикове на покупките в периода на реализирането им. Новият модел на работа трябва да следи какво прави агенцията по време на изпълнението, в реално време. Как включва дигитални активности в момента на събитието. Тя трябва да е винаги на линия. Сякаш става дума за концерт. Начинът, по който изнася концерта си, определя успеха й. 
  • Прозрачност. Остаряла е във времето практиката да се изнасят ограничени данни пред клиента и той да сключва договор с мисълта "Мога да понеса така предложената цена", без да е съвсем наясно за какво плаща. За да работи добре, всяка агенция трябва да преосмисли подхода си на предварително осведомяване на клиента, така че той да бъде напълно наясно в подробности как ще бъдат похарчени парите му. 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борисов: Ще бъдем консолидирни тези дни, не на инат, а за да влезем в еврозоната
Тръмп пред Politico: Ситуацията в Европа е тежка и заплашва бъдещето на континента
Зеленски: Готови сме за прекратяване на огъня срещу енергийни обекти, ако Русия се съгласи на това
Албанският „Крал на бягствата“ се измъкна за четвърти път от италиански затвор
Саудитска Арабия позволява на богати чужденци да си купуват алкохол
Парадоксът на успеха – защо постигането на вашите целите няма да ви направи щастливи
Затвор ол инклузив: Турция строи огромна съдебна зала за едновременни процеси срещу стотици обвиняеми
Има 7 вида почивка. От кой тип се нуждаете?