Маркетинг по формулата "7 Р"

Маркетинг по формулата 7 Р

Маркетингът на една услуга, предоставяна от бизнеса, може да е в пъти по-труден от маркетинга на продукт. Неговата цел е да продаде това, което не е осезаемо. Продава се невидимото за очите.

Тук се разчита на опита на клиента; на личното му, субективно преживяване във връзка с дадената услуга. Тоест, важно е крайното му впечатление, усещането и асоциациите, които остават в главата му. За разлика от продукта, той не може да докосне отново това, за което е заплатил. Може единствено да се опре на спомена за него.

Услугите обикновено имат репутация, изградена от представянето на един човек – този, който работи с клиентите, търговецът. Неговата работа може да бъде подкрепена от маркетинга и да се получи удивителен резултат и високи продажби. Или да съсипе репутацията и работата на целия бизнес. Много е трудно да се контролират факторите, които могат да окажат вреда на имиджа на компаниите, предлагащи услуги. Затова основната цел на пиара е да я запази чиста и неопетнена, да не звучат като лъжливи обещанията на маркетинга.

Различното при отношението на хората към услугата, в сравнение с гледната им точка към продукта, е че изборът им е определен до много висока степен от доверието. Избирайки да заплатят за дадена услуга, клиентите се съгласяват, че ще я получат с предполаганите от тях, обещани предварително от рекламата качества. Когато не са доволни от нея могат да се откажат от бъдещото й потребление, но не и да я върнат във формата, която не ги е удовлетворила, каквато възможност има с потреблението на даден продукт.

Как се прави добър маркетинг на компания, която предоставя услуги?

Традиционното правило гласи, че той зависи от правилното разпределение на 4-те P, които оформят маркетинг микса – Product (продукт), Price (цена), Place (дистрибуция), Promotion (промоция).

Мнозина обаче смятат, че в маркетинга на услугите има и три други важни съставки, които го определят като успешен. Става дума за другите 3 P – People (хора), Physical evidence (материални доказателства), Process (процеси).

Хората: всички, които са директно или индиректно свързани с продажбата и консумацията на услугата са важни за маркетинга. Те добавят стойност и са реалното лице на компанията, за което клиентите впоследствие се сещат.

Материалните доказателства: става дума качеството на единствените физически доказателства, които потвърждават, че услугата е продадена – принтираните и електронните документи, които удостоверяват, че покупката е била направена и гласът на служителя, който обслужва клиента. Те могат да бъдат докоснати и чути. Имат значителна роля в маркетинга.

Процесите: или това как самата услуга се осъществява. За да не бъде измамено доверието на клиента е необходимо всичко да върви гладко и той да получи това, за което е заплатил или ще заплати след консумацията от край до край, без да има спънки и да остане недоволен. Това са самите процеси в услугата, която бизнесът предоставя и която крепи маркетинга.

Използвайки 4-те P на традиционния маркетинг, в съчетание на новите 3 P фактора ще продадете успешно на хората това, което е невидимо за очите им и което не могат да върнат.

Marketing.About Guide

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
На днешната дата, 23 декември. Рождениците днес
Цитат на деня
Президентът на Финландия пред Fox News: Остават най-трудните 5% до постигането на мирно споразумение за Украйна
Зеленски: Преговорите са много близо до реален резултат