нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Поколението Z - нова ера за маркетинга

Казват, че днешните деца са се родили с компютърна мишка в ръката. Факт, в сравнение с родителите си, те много по-бързо и успешно усвояват техническите новости. Просто идват на този свят с представата, че всичко трябва да е ярко, зрелищно и сензорно.

Те почти не гледат телевизия, защото предпочитат да си изберат видео по свой вкус. Или пък се увличат по видеоигри.

Предпочитат sms-те пред телефонните разговори, чата – пред електронните писма, социалните мрежи пред посещението на блогове.

Те са Z Generation – поколението, родило се в първите години на новия век. Това, което предишните поколения наричаха „нови технологии” или „технологии на бъдещето” за Z поколението вече е настояще. Това е и най-открояващата се разлика между тях и предишното Y поколение, чието детство се е случило преди технологичния бум.

Поколение Z живее в една невидима, но и непрекъсната връзка помежду си, благодарение на интернет. Тези деца са Digital Native. По-лесно им е да зададат въпрос на Google, отколкото на собствените си родители.

Типичните представители на Z поколението са „въоръжени” с всякакви техно джаджи. Не четат и не ползват инструкции, за да разберат как работи дадена вещ и целенасочено спестяват пари.

Според едно от най-мащабните допитвания, правени напоследък именно сред представители на поколението на новото време, 70% от тях са посочили убедено, че вече са излезли от детската възраст. Уточняваме – всички участници в допитването са били 10-годишни.

Други 53% от анкетираните деца заявили, че възрастните не умеят да правят играчки и да пишат интересни книги, поради което се налага те да се заемат с това.

Поколението Z мечтае да създава собствената си среда, а не да играе с готови играчки.

ИЗВОД 1: Успешните маркетингови кампании, чиято целева аудитория са тези деца са тези, които им предоставят или ще им предоставят чаканата от тях с нетърпение възможност да живеят по собствени правила.

Побързайте, защото вече има първи стъпки в тази посока. Например, американската корпорация SchwarzInc. и шотландската дизайнерска фирма Lucymoose Studio предлагат на малките си клиенти сами да измислят дизайна на произвежданите от тях играчки. Оригинална, нова идея, която отскоро е на пазара е и да се предлагат тениски, които децата могат да щамповат или пък изрисуват в любимите си цветове.

А ето и един друг, любопитен пример: продажбите на прочутите кукли Барби бележат непрекъснат спад в последните години, защото Z-поколението просто не се интересува от „замръзнали” форми – то иска непрекъсната промяна. Сериозно разтревожени от тази нагласа, производителите на куклите мечта за техните майки и каки, стартираха сайт „Виртуалният свят на Барби”. Само два месеца след стартирането му, той набира над 3 млн. потребители, а средно на ден в него се регистрират около 50 хил. нови потребители. И всичко това само, защото там е свободата да се създава.

ИЗВОД 2: Маркетинговите комуникации, насочени към децата са най-ефективни под формата на компютърни игри. Колкото и стряскащо да звучи, Z-децата живеят във виртуалния свят, по-близки са им персонажите от игрите и анимациите, отколкото реалните хора.

Днешните деца от 8 до 13 г. имат собствено мнение за брандовете. За тях марката е признак на статус. Повечето от тях познават, разбират и ценят марките на телефони и автомобили.

ИЗВОД 3: Представителите на поколението Z са бъдещите, съзнателни потребители. Според прогнозите на футуролозите те ще израснат като своеобразни идеалисти-прагматици. Талантливие представители на Z поколението ще развиват и преобразяват всичко около себе си, но и останалите също ще се доверяват предимно на непросредственото си възприятие и ще се стремят да променят света към по-добро.

Основни ценности за това поколение ще бъдат личната индивидуалност и уникалност. Те ще създават собствени пространства: ново изкуство, нова литература, нов театър, ново кино. И всичко това ще бъде свързано с новите компютърни и цифрови технологии. А маркетолозите са длъжни отсега да започнат да търсят възможности да станат неотменна част от този бъдещ, но не толкова далечен свят.

 По материали от чуждия печат

още от Маркетинг