нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

5 признака, че ежедневната рутина убива продуктивността ви

Снимка: Shutterstock

Ще си призная: аз съм една от онези жени, които са подвластни на рутината. Обичам предвидимостта и стабилността. Те ми помагат да се чувствам целенасочена и  организирана.

Неотдавна направих промяна в сутрешния си график. Вместо първо да си направя списък със задачите за деня, реших да използвам времето си сутринта, за да се заема с незавършени задачи, които са се натрупали на бюрото ми. Кратки и лесни, това бяха задачи, които отнемат малко време и мисъл.

След като направих тази промяна, открих че системата, на която разчитах до момента, е била по-скоро пречка, а не ползотворна идея. Тя ме е забавяла. Въпреки това, аз продължавах да работя по стандартния график, с който бях свикнала.  

Безспорно е, че рутината може да бъде ефективна за повишаването на продуктивността и за започването на деня със стратегия. След време обаче идва един момент, когато желанието на човека да се придържа към познатото и предвидимото се превръща в спънка.

Това са 5 признака, които показват, че вашата рутина в ежедневието се е превърнала в пречка за Вас. Проверете!

Признак 1. Вече не намирате смисъл в това, което правите.

Ако сте като повечето хора, вие сте си създали определен ритъм, който следвате всеки ден. Например, правите си кафе рано сутрин, скачате на градския транспорт или в колата и отивате на работа. Проверявате електронната си поща и след това може се заемате със важните задачи от деня. Редът, в който извършвате тези дейности, се превръща в естествена част от живота ви. Причината е, че той работи, или поне е работил до един момент. 

Както знаете, нещата се променят. В един идеален свят вашето ежедневие трябва да се промени заедно с тях.

За съжаление, рутината често се превръща в капан. Правите едно и също всеки ден, просто защото сте свикнали да го правите. Вече дори не помните как са изглеждали нещата, преди да създадете тази рутина.

Ако се спрете за секунда и се запитате: „Защо правя всичко това?“, единственият отговор, който ще ви изникне наум, е „Защото винаги го правя“.

Ако вече не виждате смисъл от това, което правите, значи го правите просто по навик, а не от необходимост.

Причина 2. По-загрижени сте за ежедневната рутина, отколкото за резултатите, които постигате.

Ако изместите фокуса си от крайните резултати и поставите рутината на първо място по важност, тя ще се превърне в контрапродуктивна.

Например, ако ваш колега ви предложи да разгледате проект по определен начин, който е много по-различен от всичко, което сте правили досега, и това не ви хареса. Лошото в случая е, че причината за тази съпротива не идва от факта, че идеята е зле, а от нежеланието да промените вашия подход. 

Разбира се, този метод може да бъде значително по-добър за справянето с конкретната задача, но тъй като той не се вписва във вашите предварително установени разбирания за формата на работния ден, вие няма дори да му обърнете внимание.

Не трябва да забравяте, че работата ви се променя непрекъснато. С времето ще научите нова информация и тактики, които биха могли да направят работата и живота ви много по-лесни. Ако, обаче, сте толкова закостенели в начина си на мислене, че отказвате дори да обмислите новите предложния, то най-вероятно е време за сериозни промени.

Причина 3. Не можете да се справяте с извънредни ситуации.

Графиците са страхотни за създаване на едно определено ниво на предвидимост и сигурност. Животът, обаче често ни изправя пред ситуации, които просто не могат да бъдат предвидени. Проблемите изникват от нищото и трябва да намерим време за тях, независимо дали ценният ни график е запълнен.

Адекватния график има определено ниво на гъвкавост, така че човек да има възможност да се справи с неочаквани ситуации. Не ви трябва дневен ред, който е толкова строг, че да изпадате в паника и пълна дезориентация, всеки път когато изникне нещо непредвидимо. Всички знаем че тези неща просто се случват. Така че, ако изпитвате неистов ужас при появата дори на малка изненада в работния ден, вашата стратегия ви е превърнала в скован и непреклонен човек. А както всички знаем, при работата в офиса е необходима известна степен на отстъпчивост.

Причина 4. Не можете да запазите спокойствие, когато нещата се променят. 

Знаете ли как осъзнах, че съм прекалено обсебена от рутината? Един ден ми се наложи да изпера дрехите си в неделя, вместо в събота, както винаги съм правила. Целият уикенд бях в лошо настроение. Не заради някаква неприятна случка, а защото графикът ми беше променен.

Може да звучи налудничаво, но ако сте твърде зависими от рутината, всяка малка промяна във вашите планове може да ви изпрати в емоционална бездна. Отново, всичко опира до нивото на гъвкавост. Ако си мислите, че "няма място за корекции", графикът наистина не ви помага по никакъв начин.

Причина 5. Креативността ви е подтисната.

Предсказуемостта може да помага на вашата концентрация и производителност, но рядко тя е от полза, що се отнася до творчеството. Денят ви е толкова монотонен, че става все по-трудно да мислите отвъд границите, обособени от вашата рутина, и да генерирате свежи нови идеи? Ако усещате, че сте изгубили иновативното си мислене и не помните кога за последно сте имали свежа идея, шансът да се чувствате ограничени от рутината е огромен.

Опитайте да внесете промени и ще бъдете шокирани от новите възможности, които ще дойдат от изменената гледна точка.

С времето всички попадаме в рутина, която ни помага да организираме ежедневието си в някаква форма на ред. Когато обаче този план се трансформира от рамка с препоръки и съвети в строг и непоклатим график, той става пречка, а не помощ.

Кат Бугарт за themuse.com

още от Техники за успех