Как да делегирате отговорности?

Как да делегирате отговорности?

Как да делегирате отговорности?

Делегирането е умение, което се развива с доста работа. В крайна сметка повечето от нас са станали успешни чрез усърдна и упорита работа, работейки дори по-упорито, когато е необходимо и упражнявайки голям самоконтрол в много аспекти от живота. Докато се превръщаме в лидери наше задължение е да продължим да правим това, което ни е помогнало да станем успешни. Но много често лидерите се провалят, когато искат да контролират всички и всичко.

Защо трябва да делегирате?

  • Не можете да правите всичко; делегирайки, ще имате много повече време.
  • Когато престанете да се тревожите за детайлите ще имате много повече време за стратегически задачи.
  • Много вероятно е, друг да може да се справи по-добре.
  • Изпълнение и стойност – високоплатените хора не трябва да вършат нискоквалифицирана работа.
  • Кариерно развитие за вашия екип, който ще усъвършенства уменията си вършейки възложената работа.

Защо не делегирате?

  • Нямате време, има точна дата, в кратък срок и вие можете да се справите по-бързо.
  • Вие носите отговорност за резултатите и искате да сте сигурни, че те са добри.
  • Не сте помогнали на екипа си да развият достатъчно уменията си, за да се справят със задачата.
  • Отнема ви прекалено много време да определите и възложите задачите на подчинените си.
  • Нямате доверие на екипа си (доста притеснително ако е така).

Делегирате, но го правите грешно

  • Делегирате, но продължавате да следите изкъсо нещата и да отделяте време за задачата.
  • На другия край на спектъра, абдикирането от отговорност чрез делегиране е липса на лидерство.

Ефективно делегиране

Когато делегирате задачи трябва да имате достатъчно контрол, но никога не може отдръпнете и да се откажете от отговорността, която трябва да носите.

Единият начин да направите това е да се откажете от контрола, но да запазите отговорността. Абдикирането от власт чрез делегиране е децентрализиран подход към лидерството. Този модерен начин на правене на нещата може да работи много добре, особено в случаите, когато отделните сътрудници на екипа са експерти в дадена област, както често се случва в на информационните технологии, консултирането и обслужването на клиенти. Ако имате опитен, високо квалифициран екип в някои случаи може да бъде по-ефективен колкото по-малко се месите. Оставете вашия екип да избират своите проекти, да управлява собственото си време и да им дадете свобода да вземат решения и да предприемат действия, без да се консултират първо с вас. Насърчавайте лидерските групи и позволявайте на лидерите естествено да израснат. Но имайте предвид, че ако нещо се случи те носят отговорност, но също и вие!

Разбира се делегирането не е възможно във всички ситуации. Понякога при проекти с висок риск или високи залози може да се наложат няколко очи, за да проверите за грешки. Новите служители се нуждаят от повече насоки от по-опитните. Ниските и средните изпълнители в компанията ще се нуждаят от вашите напътствия. В тези случаи може да делегирате по-леки задачи с конкретни напътствия. Вместо да делегирате цял проект или изцяло вземане на решения, може да започнете с малки задачи, които са проектирани с ясни етапи, които ви позволява да контролирате и  влияете на резултата. След това използвайте тези етапи за обучаващ разговор, където ще можете да наблюдавате и развиете умения за критично мислене на служителите ви.

Ето няколко примера за това как можете да използвате напътстващо делегиране като възможност за подготовка, за да развият вашите подчинени критично мислене и способност за по-голяма отговорност в бъдеще:

1. Делегирайте повтарящи се задачи. Покажете им как трябва да се прави, но им дайте свобода за развитие на процеса, тъй като все още се запознават с нещата.

2. Делегирайте им мисия за установяване на факти. Когато получите готовата задача попитайте за препоръки за следващите стъпки. След това затворете цикъла като информирате служителите си какви действия сте решили да предприемете и защо.

3. Делегирайте създаване на план за действие. Когато получите графика на елементите за действие, ще имате възможността да го одобри или да правите промени.

4. Делегирайте им действие, но им кажете да ви уведомят преди да действат. Това ще ви позволи да се намеси и да предотвратите евентуални грешки.

5. Делегирайте действия и ги накарайте да ви информират след предприетите стъпки. Това е много близко да абдикиране от власт, но йерархична структура остава.

Източник: Business Insider

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ