нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Помощ, не мога да се успокоя! 6 съвета за борба със стреса

Може би имате нова работа, но оставате с усещането, че тя ви поглъща като диво животно. Или сте натоварени с нови отговорности, които ви карат да се тресете от нерви и да не можете да спите. Или пък просто са ви сервирали голям проект и напрежението започва да си казва думата.

Каквато и да е причината за нервното ви претоварване, е ясно, че стресът в работата започва да се отразява и на личния ви живот. Нямате време да обядвате, лежите будни нощем, тревожейки се за недовършените задачи, прекарвате почивните си дни в тревоги за понеделника. Колкото и да се мъчите, не можете да се отпуснете и това е.

Добрата новина е, че е напълно нормално да се чувствате така – проучвания показват, че 7 от всеки десет пълнолетни хора ежедневно се чувстват тревожни и стресирани. Още по-добрата новина е, че с няколко прости промени в ежедневието си можете да възвърнете контрола си върху живота и отново да се научите да се отпускате в свободното си време. Сайтът The Daily Muse разказва как.

1. Преосмислете сутрините си

Свикнали ли сте да проверявате имейлите си, още преди да сте дръпнали пердетата, за да погледнете небето? Ако е така, значи не си давате никакъв шанс – нищо чудно, че сте толкова нервни! Не е нормално да натискате педала на газта от 0 до 100 веднага, след като се събудите.

Вместо това се научете да навлизате плавно в деня си. Вземете си ретро будилник, за да не държите телефона си на нощното шкафче. И вместо да го проверявате веднага, щом се събудите, първо отделете няколко минути за гимнастика или йога, потичайте и закусете здравословно. Така ще влезете в деня си по-спокойни, по-енергични и по-ефективни. Важното е да си създадете умишлено ритуал, който задвижва ума и тялото ви по оптимален начин.

2. Поемете контрол в рамките на възможното

Да усещате, че губите контрол, често е една от основните причини за тревожността на работното място. Пълният контрол е утопия, но има по-дребни неща, които за нула време можете да организирате, за да успокоите нервите си.

Например, очертайте система за управление на проекта си и се придържайте към нея. Определете правила за това колко често ще проверявате пощата си – не бива да е по-често от веднъж на всеки няколко часа. Може също да започвате работния си ден, като определяте приоритетите си за днес и очертавате нещата, които може да свършите и утре. Дори няколко минути, посветени на почистването на бюрото, ще ви успокоят.

3. Не забравяйте почивките

Винаги ще има още едно писмо за четене и още една таблица за проверяване. Това обаче не означава, че да седите пред монитора седем часа без прекъсване, е здравословно. Вместо това се изключвайте от системата на всеки два часа, дори и само за да се разходите из квартала и да погледате свежестта на природата. Проучвания показват, че хората, които живеят близо до зеленина, страдат по-рядко от тревожност и депресия. Взирането в дърветата през прозореца на всеки 15 минути пък ще успокои уморените ви очи. 

4. Спортувайте, дори и да ви мързи

Може би си мислите, че още няколко часа работа по спешния документ ще успокоят стреса ви, но е добре от време на време да прекъсвате и да се поизпотите. Помнете – спортът не просто гори калории, той гори и стреса. Това важи дори тогава, когато се раздвижваме с нежелание. Намерете начин да го правите, който ви доставя удоволствие – дълги разходки с кучето, танци, видеопрограми за фитнес. Тялото ви ще ви бъде благодарно.

5. Преоценете храненето си

Ако сте претоварени, вероятно съществувате на диета от кафета, цигари и готови храни. Знаете ли обаче, че така наливате гориво в трафика на пренапрегнатия си мозък? Енергията, която идва от сутрешното капучино, всъщност засилва тревожността или дори я предизвиква, когато я е нямало. Затова направете някои здравословни промени. Пийте вода или билкови чайове, вместо напитки с кофеин. Добавете към менюто си боровинки, бадеми и водорасли. Хранителните вещества в тях няма да излекуват нервите ви, но ще дадат на тялото ви нови сили да се справя със стреса.

6. Поемете си дъх

Вероятно не осъзнавате, че сте останали без дъх, но ако сте наистина нервни, вероятно дишате плитко и тялото ви се нуждае от кислород. Това допълнително засилва чувството за паника и тревожност и ви въвлича в ужасен омагьосан кръг. Научете се да дишате от корема – това ще успокои нервите ви.

Помнете, че ако страдате от крайна тревожност, която се отразява негативно на живота ви, няма да можете да се справите с нея сами. Ако забелязвате тенденция, в която новите проекти и задачи ви хвърлят в центрофуга от стрес, когато не можете да се наслаждавате на нищо и храненето и сънят ви страдат, значи може би е дошло време да потърсите професионална помощ. Ако не сте сигурни дали спадате към тази категория, опитайте да се оцените с помощта на онлайн тест (на английски език)

още от Управление