Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Неочакваните качества на успешните шефове

155

Да следваш утъпканите пътеки те отвежда в най-добрия случай до страната на посредствеността. Истински добрите шефове не играят по чужда свирка, а убеждават всички около себе си да вървят редом с тях. Ето как:

1. Слагат клиента на второ място

Когато мениджърите проповядват и практикуват старата максима „Клиентът винаги е на първо място”, те пренебрегват служителите си, които всъщност са хората, отговорни за създаването и поддържането на доволството на клиента.

Клиентите веднага усещат, ако служителите от фирмите, от които купуват, са нещастни, претоварени или недобре обучени. Истински добрите шефове се фокусират върху задачата да направят служителите си щастливи, да са сигурни, че те са добре и че могат да вършат работата си.

2. Не управляват годишните резултати

Годишните резултати или резултатите от тримесечието са само резюме на това, което се е случило. Затова да се фокусирате само върху тях е като да карате кола, като гледате само в огледалото за задно виждане.

Истински добрите шефове знаят, че единственият начин да постигнат добри резултати в бъдеще, е да внимават какво се случва на пазара и в отрасъла в момента, както и какво правят служителите, за да се възползват максимално от настоящото положение.

3. Радват се на трудните моменти

Лесно е да имаш висок дух, когато компанията ти е успешна. В трудни времена обаче тази задача е по-сложна. В най-лошия случай може да се окажете в ситуация а ла „кокошката или яйцето”, в която всички чакат нещата да се подобрят, но надеждата, че това наистина ще стане, постепенно угасва.

Парадоксалното е, че когато стане трудно, е най-вероятно да успеете да постигнете пробив – но, само ако хората ви поддържат своя оптимизъм. В такива моменти истински добрите шефове намират начин да направят работата забавна, а служителите – доволни.

4. Имат повече въпроси, отколкото отговори

Много мениджъри си мислят, че работата им е да знаят отговорите на всичко и да ги съобщават колкото се може по-често на служителите си. Когато обаче ръководителят дава всички отговори, той ограбва хората си от възможността сами да мислят и да се развиват.

Никой не може да учи, когато знанията му се поднасят на тепсия или направо му се натъпкват в гърлото. Ето защо добрите шефове задават въпроси, които ще отключат в ума на служителя мисловния процес, който ще му даде знанията, нужни за да го направят успешен.

5. Оценяват се според най-лошите си служители

Мениджърите обичат да сочат най-успешните хора от екипа си като пример за успеха си като ръководители. Обаче успехът на един талантлив служител най-вероятно отразява неговия собствен устрем и способности, а не тези на шефа.

Добрите ръководители знаят, че истинската мярка за техните управленски способности е как се справят с най-слабите си работници. От това кой остава на работа и кой е уволнен може да се съди какво вие, като мениджър, сте готови да толерирате.

6. Не се доверяват на здравия си разум

Когато мениджърите се осланят на „здравия разум”, за да решават проблеми, те рядко се замислят дали изборът им ги е отвел в правилната посока. В резултат на това същите проблеми продължават да се появяват месец след месец и година след година.

Добрите шефове познават служителите си и техните интереси и ги ръководят съответно това познание. С други думи, за да извадите най-доброто от екипа си, трябва да използвате малко приложна психология, а не така наречения „здрав разум”.

Джефри Джеймс, OpenForum

още от Управление
20
Неделя
Октомври