Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Хайде да се научим да слушаме!

Успехът в бизнеса много често зависи от умението да слушаш.

„Това е най-добрата стратегия наистина да разбереш нещо важно за потенциалните и вече привлечените клиенти“, смята съветникът по кариерно развитие Меридит Пауъл. „Да, бихме могли да направим проучвания и да попитаме и други хора, но ако наистина искаме да знаем кои са нашите клиенти, какво е важно за тях и как най-добре можем да им помогнем, няма по-добра стратегия от това да слушаме и да задаваме въпроси.“

И наистина е така. В социалните медии и по телевизията има толкова много шум – хора, които говорят на други хора, а не с тях. В резултат на това облъчване много клиенти просто искат да бъдат чути. „Когато наистина слушаме някого, изпращаме послание, че се интересуваме от него“, смята Пауъл. „Показваме, че ни е грижа повече за нещата, които са важни за него, отколкото от това ние да кажем нещо. Така създаваме доверие, а то е в самата основа на дългосрочните отношения.“

Бъдете добри слушатели. Звучи просто, нали? А всъщност е умение, което много хора не притежават. То обаче може да се развие.

Пауъл предлага няколко съвета, с чиято помощ наистина ще напреднете в бизнеса.

Не сте центърът на света. Първата стъпка към това да се научите да слушате е да изчистите ума си от разсейващите фактори и да се съсредоточите единствено върху човека, с когото разговаряте. „Непременно му посветете пълното си внимание и присъствайте. Това означава да фокусирате ума и посоката на тялото си върху събеседника“, съветва експертът.

Отпуснете се и не мислете как ще отговорите на всяко изречение. „Когато умът ви е тих, ще се изумите от това какви великолепни въпроси и коментари ще ви хрумнат“, убедена е Пауъл.

Гледайте събеседника си в очите и от време на време кимвайте, когато сте съгласни с нещо. Избягвайте агресивното слушане (когато сте твърде ентусиазирани да се намесите със собствените си идеи и истории), довършването на изреченията на събеседника и, разбира се, проверяването на телефона или часовника, докато човекът срещу вас говори.

Упражнявайте се всеки ден. Пауъл препоръчва две упражнения, които ще развият умението ви да слушате. Първото е ролева игра, в която си партнирате с приятел. Започнете разговор и останете в режим „слушане“. Задавайте подходящи въпроси, които помагат на разговора да тече гладко. След това обсъдете с приятеля си какво сте направили добре и къде трябва да поработите още.

Определете си и за цел всеки ден да провеждате по един разговор, в който се фокусирате основно върху това да бъдете отлични слушатели. Може да направите това на някое бизнес събитие, на работна среща или дори когато излезете с приятели.

Другото упражнение, предложено от Пауъл, се нарича „Режим на въпроси“. В него трябва да прекарате половината ден, като само слушате. „Във всеки разговор, в който участвате, си поставете за цел да не разказвате, а само да питате“, съветва експертът. „Това ще ви принуди наистина да слушате какво ви говорят и да останете в режим, в който не доминирате разговора.“

Завършвайте силно. Когато разговорът приключи, споменете колко интересна ви е била темата му. „Бъдете конкретни, за да изпратите посланието, че наистина сте слушали“, съветва Пауъл.

А когато се разделите със събеседника си, отделете няколко секунди, за да нахвърляте няколко бележки за разговора в смартфона или бележника си. Така ще имате информацията под ръка за следващия път, когато се срещнете с този човек. Един-два дни по-късно изпратете на събеседника си имейл или есемес. „Непременно споменете нещо, за което сте разговаряли“, казва Пауъл. „Направетего, а после се облегнете назад и гледайте как отношенията ви се развиват!“

Сачин Шеноликар, RealBusiness

още от Управление