Цените на батериите за електромобили са се понижили с 80% от 2008 г.

Цените на батериите за електромобили са се понижили с 80% от 2008 г.

Цените на батериите за електромобили са се понижили с 80% от 2008 г.

Цените на батериите в електрическите автомобили са се понижили с 80% от 2008 г. досега, сочат данни на Департамента по енергията на САЩ, цитиран в анализ на The New York Times, в който се разглежда динамиката в развитието на електрическата мобилност.

Всички производители използват литиево-йонни батерии, но съществуват много различни варианти, като конкуренцията се опитва да намери най-доброто съотношение между сигурност, запазване на голямо количество енергия и малки размери. Китай силно подкрепя развитието на индустрията и местният производител на батерии CATL само в рамките на последните 10 години се превърна в един от най-големите на пазара.

Преди няколко години най-разпространеното мнение бе, че 2025 г. ще е преломната точка, в която продажбите на електромобили ще бъдат повече от тези на колите с традиционен двигател с вътрешно горене. Но днес налагащото се мнение е, че технологиите се развиват много по-бързо от очакваното. Според Милан Такор, старши анализатор на Wood Mackenzie скоростта, с която батериите се подобряват е ключова, поради което неговата прогноза е, че 2024 г. ще е годината, в която продажбите на електрически автомобили ще надминат тези на традиционните автомобили. Някои, като управляващият директор за Германия на NIO, китайският конкурент на Tesla, Хуи Жанг са още по-оптимистични – той очаква паритет през 2023 г.

Повечето хора през 2010 г. не биха повярвали, че през 2020 г. можем да имаме паритет на цената, но днес и Tesla Model 3, и BMW 3-та серия струват около 41 хил. долара в САЩ. Първата може да излезе по-евтино, защото не се нуждае от смяна на маслото и свещите, а електричеството е по-евтино от бензина за изминаване на 100 км., се казва още в анализа.

Засега продажбите на електрически автомобили са по-силни в Европа. Около 5% от новите коли на Стария континент се задвижват с електрически двигател, докато в САЩ този дял е 2%, най-вече поради отсъствието на държавни субсидии, които понижават цената на возилата. Ако към тях се добавят и хибридните автомобили, които имат и двигател с вътрешно горене, то новите „зелени“ коли в Европа отговарят на 9% от всички сделки, показват данните на Матиас  Шмид, независим анализатор от Берлин.

В момента в Европа има 200 хил. зареждащи станции, но според анализи на консултантската компания Transport  & Environment ще е необходимо те да станат 3  млн. когато елмобилите станат по-предпочитани. В САЩ броят на станциите е двойно по-малък от този в Европа, се казва още в материала.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ