Каскадно затваряне на фирми в компонентната индустрия

Каскадно затваряне на фирми в компонентната индустрия

Каскадно затваряне на фирми в компонентната индустрия

Пандемията Covid-19 спря един от най-важните индустриални сектори в Испания: автомобилната индустрия. Но този проблем не е изключителен за 17-те автомобилни завода, намиращи се в страната, а е засегнал цялата верига на създаване на стойност. След рестартирането на дейността някои компании за автомобилни компоненти са принудени да представят известия за регулиране на заетостта (ERE) в резултат на факта, че производството не е възстановило нивото си от преди извънредното положение. Търсенето на испанския пазар нараства по-бавно от очакваното, пише испанското икономическо издание eleconomista.es

Според проучване на Испанската асоциация на автомобилните доставчици (Sernauto), четири от десет компании за автомобилни компоненти с известия за временно регулиране на заетостта (ERTE) планират да го поддържат през следващите няколко месеца, изцяло или частично. По този начин Sernauto уверява, че до 88% от компаниите са използвали този механизъм по време на пандемията, така че в момента 40% ще го поддържат. От тези компании 55% очакват, че между 10% и 30% от работната им сила ще продължи да работи в ERTE (временно регулиране на заетостта, бел. ред.), докато до 22% ще поддържат над 50% от своите служители в тази ситуация.

"В този преходен период, докато икономическата несигурност отшуми и вътрешното търсене се възстанови, за някои спомагателни автомобилни фирми поръчките вече не пристигат. Само част от него се дължи на процеса на промяна в автомобилния сектор с прилагането на цифровизация и електрификация. Компонентните индустрии, свързани или зависими от големи корпорации, ще трябва да предприемат своето преобразуване паралелно по-рано, отколкото по-късно, защото "в много случаи вече сме закъснели", казва Томас Диас, секретар по индустриална политика във Федерацията на индустрията на Каталуния (CCOO Industria de Cataluña).

Синдикатите искат подкрепата на администрациите, за да се изправят пред необходимата реиндустриализация към реконверсия, която изисква повече обучение за работниците и адаптиране на производствените линии. Томас Диас защитава конкурентоспособността на заводите и работната сила в сектора и предупреждава, че решенията за закриване, взети от мултинационални компании, отговарят повече на промените в бизнес стратегията и намаляването на разходите. В някои случаи, казва той, водени от генерализирана икономическа криза, те дават приоритет на „репатрирането“ или „ренационализацията“ на своите доставчици - „тайно преместване“, което да даде възможност на компаниите на родните им пазари.

Прогнози за "гореща есен"

Междувременно синдикатите са обезсърчени, тъй като затварянето на производства добавят стотици работници към списъците за безработица, при липса на политики, които насърчават поддържането на заетостта и промишлената структура. Диас прогнозира, че есента "ще бъде гореща", ако не се изготви план за индустриален шок.

Сред компаниите, които вече са подали известия за регулиране на заетостта (ERE), е Alumalsa. Фирмата от Сарагоса, специализирана в леенето на алуминиеви части в гравитационен студ, отвори досие за 40% от работната си сила или за 230 служители. Ръководството отдава това на ситуацията на автомобилния пазар поради здравната криза, ускореното завършване на някои модели дизелови двигатели, които Alumalsa произвежда, и непредвиденото прекратяване на съществуващи договори от неговия основен клиент.

През юни намерение за предприемане на ERE имаше и доставчикът на Валенсия Grupo Segura. Ръководството увери, че "това е намаление с около 16% в работната сила на групата (която има около 1000 работници) и 30% в автомобилното подразделение". И накрая, ERE ще засегне по-малко от 100 души, от 167, които ръководството предложи в началото.

Положението в Каталуния, Испания

През юли ръководството на групата Orhan Holding обяви прекратяване на дейността на дъщерното си дружество Nobel Plastiques Ibérica в Сант Жоан Деспи (Барселона) за 164 работници. Работният комитет на фирмата обяви безсрочна стачка на 14 септември а от CCOO обявиха, че решението "не е оправдано и отговаря само на преместване на дейността в друго предприятие от групата".

Персоналът на германската компания Robert Bosch в Кастелет и ла Горнал (Барселона) също стачкува заради намерението за затваряне на фабриката, специализирана в двигателите на чистачките на автомобилите. Синдикатите се жалват, че мултинационалната компания е прекарала години, премествайки производството във фабриката си в Сърбия.

През последните седмици в Тарагона френската компания Saint-Gobain се съгласи да премести 122-та служители на подразделението L'Arboç Glass, което произвежда стъкло за автомобилната индустрия. Преговорите улесниха закриването, но не и загубата на работни места, които ще бъдат добавени към Sekurit, друг завод от групата в същия град.

През юли, забавени от затварянето на Nissan, съкращения бяха регистрирани и в Aludyne Automotive, в Gavà (Барселона), за целия персонал от 79 души. Синдикатът твърди, че там има "прикрито преместване" на механизацията на части към места като Чехия, Франция или Китай. Японската мултинационална компания също завлече 57 от 107 служители на Magneti Marelli (производител на електроника и електротехника, световен лидер в производството на осветителни елементи и компоненти за транспортна техника), чиито заводи произвеждат климатични системи за автомобили.

Източник: eleconomista.es 

Превод и редакция: Нели Тодорова 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ