Правило на Европейската комисия кара авиокомпаниите да извършват почти празни полети

Правило на Европейската комисия кара авиокомпаниите да извършват почти празни полети

Правило на Европейската комисия кара авиокомпаниите да извършват почти празни полети

Тази зима авиокомпаниите в Европа извършват полети с пътнически самолети, които понякога са почти празни, за да запазят вpeмeви cлoтoвe нa някои от най-големите летища на континента, пише Си Ен Би Си.

Появилата се наскоро в медиите информация за тези полети предизвика гняв и остри реакции в момент на нарастваща международната загриженост за въглеродните емисии, отделяни от авиационната индустрия, и нейното влияние върху изменението на климата.

Представители на летищата обаче защитават тези действия с аргумента, че те са нужни за поддържане на търговска жизнеспособност, свързаност и конкурентоспособност.

Редица авиокомпании изразяват недоволство от т.нар правило за слотове „използвайте го или ще го загубите“, установено от Европейската комисия. Неговото действие бе преустановено през март 2020 г., когато секторът бе парализиран от пандемията от COVID-19. Правилото обаче бе постепенно възстановявано, като в момента от авиокомпаниите се изисква да използват 50% от разпределените им летищни слотове.  Очаква се до това лято изискването да се увеличи до 80%.

Сред изразилите недоволство авиокомпании е германската Lufthansa, която съкращава около 33 хил. полета този зимен сезон заради варианта Омикрон на коронавируса. Въпреки това компанията трябва да извърши около 18 хил. полета, за да отговори на изискването за използване на слотове. Дъщерната и фирма Brussels Airlines трябва да изпълни около 3 хил. почти празни полета до март.

„Поради слабото търсене през януари щяхме да намалим значително повече полети“, каза изпълнителният директор на Lufthansa Group Карстен Шпор пред германски вестник в края на декември. „Но трябва да направим 18 000 допълнителни и ненужни полета през зимата, само за да осигурим правата си за излитане и кацане“, добави той.

 „Докато по време на пандемията в почти всички други части на света бяха въведени изключения, които да облагоприятстват за климата, ЕС не позволява такива. Това вреди на климата и е точно обратното на целта, която Европейската комисия иска да постигне с програмата си „ Подготвени за цел 55”, каза още Шпор.

Програмата „ Подготвени за цел 55” бе приета от ЕК през 2021 г., като тя има за цел да намали въглеродните емисии на ЕС с 55% до 2030 г.

Информацията за тези полети привлече вниманието и на екоактивистката Грета Тунберг, която коментира ситуацията в Twitter.

„Brussels Airlines извършва 3000 ненужни полета, за да запази летищни слотове. ЕС определено е в режим на извънредна ситуация с климата…“, написа тя в социалната мрежа.

 

 

Авиационният сектор отговаря за около 14% от въглеродните емисии от транспортната индустрия, което го прави вторият по големи източник на емисии на парникови газове след пътуването по пътищата, сочат данни на комисията. Ако глобалната авиация беше държава, тя би се класирала в топ 10 на страните по емисии.

Министърът на мобилността на Белгия Жорж Жилкине описа изискванията на ЕК за слотове като „екологични, икономически и социални глупости". Този месец той писа до ЕК с искане за повече гъвкавост, която да позволява на авиокомпаниите да отменят полети, които нямат достатъчно пътници.

Говорител на комисията обаче заяви, че настоящият праг от 50% е достатъчно нисък и че той отразява потребителското търсене и предоставя „много необходимата продължителна въздушна свързаност на гражданите“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ