Ще празнувате в чужбина. Имате ли договор с туроператора?

Ще празнувате в чужбина. Имате ли договор с туроператора?

Ще празнувате в чужбина. Имате ли договор с туроператора?

Ден преди началото на коледните празници и предстоящото посрещане на Нова година, когато българите масово ще се отправят на път в страната и в чужбина, за да празнуват, от Министерството на туризма излязоха със съвети към клиентите на организирани туристически пътувания. 

Първият съвет е непосредствено преди екскурзията пътуващите да се уверят внимателно в легитимността на туроператора, който са избрали и с който са подписали договор. Необходимо е да се проверят всички условия на договора и наличен ли е пълният комплект документи за пътуването. За целта те може да посетят офиса на туроператора и на място да се запознаят с документите за дейността му според изискванията на Закона за туризма, които са публични. 

От Министерството на туризма припомнят, че организирано туристическо пътуване с обща цена може да се формира единствено от туроператор, а да се предлага - от туроператор и/или чрез туристически агент. Преди сключване на договора задължително трябва да се предостави информация на клиента в писмена форма, която съдържа всички подробности за пътуването. Договорът се сключва писмено и екземпляр от него се предоставя на туриста. 

Министерството поддържа Национален туристически регистър, който включва и Регистър на туроператорите и туристическите агенти. В него освен името на фирмата и адресът ѝ се посочва още подробна информация - удостоверение за дейността, единен идентификационен код, заповед за регистрация от Министерството на туризма, заповеди за промяна, за дубликат, за прекратяване на дейността, за заличаване, възстановяване, данни за управляващите лица, данни за застраховката „Отговорност на туроператора“ – тя е задължителна за туроператорите и дава възможност да се компенсират клиентите при отклонения или нарушения по договора. Всичко това помага да се направят изводи за коректността на туроператора. 

За да се улеснят потребителите в Националния туристически регистър, данните за застраховката са оцветени в  червено, ако тя е изтекла, в оранжево - ако  изтича до 1 месец, и в зелено, когато е валидна. Необходимо е клиентите да прочетат внимателно договорите за пътуването, особено текстовете със ситен шрифт, и дори при най-малко съмнение да се допитват до експертите на Министерството на туризма и Комисията за защита на потребителите (КЗП). 

За сигнали за нередности по Закона за туризма от Министерството на туризма поддържат горещ телефон - 02/90 46 895. и припомнят, че всяко устно договаряне за пътуването или по телефона крият рискове, това важи с още по-голяма сила за посредниците в сайтове, които нямат задължения да носят отговорност и така тя се прехвърля към други партньори по веригата – например хотели, авиокомпании и пр. 

Организирането е двустранен процес и потребителите трябва да  бъдат нащрек, за да не подаряват на практика парите си на некоректни лица. Отношенията трябва да са подплатени с писмени документи и всякакви финансови бонове и бележки за извършени услуги по време на пътуването, за да бъдат предявени за компенсация по-късно при необходимост. 

Припомняме, че Министерството на туризма има отношение по компетентност към законовите изисквания, а при такива случаи органът, към който трябва да се обърнат потърпевшите, е Комисията за защита на потребителя (КЗП) и спорът може да се отнесе в съда. Министерството на туризма също информира КЗП при подобни сигнали и съдейства максимално да бъдат компенсирани основателните претенции на туристите в такива ситуации. 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ