XI Зелен форум на сп. „Мениджър“: Екологичните стартъп решения

XI Зелен форум на сп. „Мениджър“: Екологичните стартъп решения

XI Зелен форум на сп. „Мениджър“: Екологичните стартъп решения

В третия последен панел на 11-ия Зелен форум на списание „Мениджър“ вниманието бе насочено към стартъп проектите в областта на екологията и управлението на отпадъци и ресурси с потенциал за масово приложение.

[[{"fid":"361039","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1365,"width":2048,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Сред участниците беше Милена Стойчева, главен изпълнителен директор на „Джуниър Ачийвмънт“ България. Тя представи новата преакселераторска програма на неправителствената организация – Beyond („Отвъд“), която е ориентирана към млади хора над 18-годишна възраст, основно студенти от бакалавърски и магистърски програми и докторанти. Идеята е чрез нея да се подпомогне устойчивото развитие на предприемаческата култура и поведение сред младите хора от момента, в който те открият възможностите в средата си до създаването на устойчиви компании от тяхна страна.

Beyond работи основно в три направления:

•           устойчивост, кръгова икономика и зеленото предприемачество

•           дигитални иновации в здравеопазването и медицината

•           умни решения, базирани на съвременните технологии

В първата година в програмата са се включили над 50 души, а 9 стартъпа вече работят с инвеститори и са развили идеите си. От 2020-а проектът вече се радва на успехи – развива се в още 8 държави, с подкрепата на „Новартис“.

[[{"fid":"361041","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1365,"width":2048,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Чрез стартъпа DiFOLD основателите Радина Попова и Петър Захаринов се борят с елиминирането на еднократната употреба в ежедневието, като техен конкретен фокус са опаковките – един от най-големите замърсители в световен мащаб. „Тяхното разделно събиране и рециклиране не решава проблемите из основи – то е просто реакция на случващото се, лекува само симптомите, но не и наистина болестта“, отбеляза Попова.

Тя показа три набиращи популярност практики, които намаляват въздействието върху околната среда – пазаруване насипно, т.нар. депозитни системи, както и пазаруването в собствен съд.

Решението на Радина и Петър е разработената от тях технология на сгъване, която работи с различни цилиндрични форми и позволява обемът им да бъде намален на 80%, да станат почти плоски. Технологията се състои от различни геометрични кройки, които могат да бъдат използвани за създаването на сгъваеми контейнери в различни направления – лайфстайл продукти, опаковки за многократна употреба, както и по-големи съдове, като например бидони и контейнери. Първият продукт, в който внедряват концепцията си, е бутилката Origami Bottle, за чието проектиране разчитат на краудфъндинг. До момента са събрали над 175 хил. долара от свои съмишленици.

[[{"fid":"361040","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1365,"width":2048,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Галин Бонев, основател и управител на базирания във Варна Econic One, представи електрическия велосипед, който стартъпът му произвежда, както и предимствата от намирането на зелени алтернативи при превозните средства за придвижване. По неговите думи електрическите велосипеди отделят 90% по-малко вредни емисии, осигуряват 50% по-бързо придвижване в градска среда, като същевременно цената им е в пъти по-ниска от тази на автомобила.

При разработката на продукта си от Econic One установяват, че един от основните проблеми, който спира гражданите да използват ежедневно велосипед, е опасението от евентуална кражба. В отговор екипът внедрява GPS и създава приложение, което позволява на потребителя да следи в реално време местонахождението на велосипеда си, а литиево-йонната му батерия от последно поколение е изработена по технология, използвана от световни марки, включително Tesla, което, от своя страна, помага на компанията бързо да се наложи и на чуждестранни пазари.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ