Футуристът Герд Леонард: За бъдещето питайте децата

Футуристът Герд Леонард: За бъдещето питайте децата

Футуристът Герд Леонард: За бъдещето питайте децата

Герд Леонард е футурист, роден в Германия, който живее в Цюрих и е специалист по темата "Технологиите и хората". Той често посещава Силициевата долина. 17 години е живял в САЩ. Гражданин на света, лектор на много събития. Досега над 1,5 млн. души са слушали неговите лекции. Бил е в над 50 държави. Хората обичат да казват за него, че е бил в бъдещето, или че живее там.

Той гостува и в София, като специален гост-лектор пред партньори и приятели на Ernst & Young България, по повод 25-ата годишнина на консултантската компания. Пред публика от стотици хора разказа очакванията си за бъдещето. Ето какво каза той.

...........

Как ще изглежда бъдещето? Всъщност повечето от вас вече знаят какво ще стане в него, но сте толкова заети да вършите други неща, че нямате време да го прозрете.

Първата най-важна точка е, че за да разберем бъдещето, ние трябва да наблюдаваме. В Китай казват "Ако искате да узнаете нещо за бъдещето, попитайте децата си". Защото децата играят с нещата, те експериментират. Ние, възрастните, нямаме време за това - жалко. Нямаме време да наблюдаваме и да разбираме идните години.

Великият автор на научна фантастика Айзък Азимов е казвал "Нашата роля (на хората - б.р.) в бъдещето не е да четем бързо, а да разбираме бързо". Между двете има много голяма разлика. По отношение на скоростта, няма да можем да надминем компютър или робот. Машините са доста глупави все още. Но компютърите вече могат до голяма степен да достигат възможностите на нашето мислене. Човешкият мозък прави 14 квадрилиона калкулации за една секунда. Компютрите не могат това, или ако го могат, трябва да са големи колкото една голяма конферентна зала. Но след 5 години ще имаме първия компютър с размер и капацитет на човешкия мозък. През 2050 г. ще съществува компютър, който ще има капацитета на всички човешки мозъци. IQ от 100 000. 

Каква е разликата между човека и машината? Машината може да чете. "Уотсън" на IBM чете 1 000 000 книги за 1 минута. Това е безкрайна информация. Но може ли "Уотсън" да разбере смисъла на съществуването, или етиката, морала? 

На човека му е необходима по-малко от 1 секунда да оцени друг човек. И това, без другият да ни е казал нищо. Само за 1 секунда разбираме кой е той, дали сме от едно племе. Ето защо смятам, че дълго занапред ще задържаме тези умения като само наши. 

Много е тъжно когато говоря с главни изпълнителни директори на известни компании и ги питам "Как си представяте бизнеса си след 5 години?", а те ми отговарят "Ние ще бъдем по-ефективни". Или "Ще правим повече пари". Това не е отговор! Разбира се, че ще правите пари, ако това е целта ви, но кои ще бъдете след 5 години? Това е ключовият въпрос. Инвестирайте в бизнес самоличност, не само в оптимизиране на процеси. 

След 5 години нещата няма да бъдат толкова фундаментално различни, както сега, нито след 10. Но децата на моите деца въобще няма да узнаят как се кара кола. 

(Продължава на страници 2,3,4 и 5.)

Децата на днешните деца може да не познават книгите на хартиен носител. Може и да не могат да пишат ръкописно. Защото те ще говорят на машините. Луда идея, нали?! Естествено всеки учен в областта на развитието на човешкия мозък ще ви каже, че не е добра идея. 

Както всеки футурист, и аз не съм убеден, че технологиите ще ни спасят. Технологията е инструмент. Също както използвам чук, за да си построя къщата, така използвам технологията като средство - да правя стратегически анализи, например, или да правя програматично рекламиране. Но технологията не е цел. Това е много важно да се има предвид. Ако е тя за вас е цел, вие трябва да се преместите да живеете и работите в Силициевата долина! Технологията, като цел, между другото е лош бизнес, защото става стока.

Всички се оглеждаме наоколо и се явяват т.нар "Тесла прозрения". Знаете ли какво е "Тесла прозрение"? По името на известната иновативна автомобилна компания "Тесла". Това се случва, когато човек разбере, че едно изобретение, което е много иновативно и за което е чувал, всъщност е нещо реално - то съществува и работи. Не е въздух под налягане, има го. 

Преди 6 години правих семинари с всички водещи немски автомобилни компании. Когато им казвах да обърнат поглед към електромобилите, автономното шофиране, споделянето на коли, се появяваше смях в залата. През 2016 г. за първа година всяка водеща автомобила компания инвестира милиарди в тези неща. Най-големият тренд в автомобилния бизнес сега е да нямаш кола. И знаете ли какво казват шефовете на големите производители на коли? Казват "Ние се прехвърляме от продаването на коли, към продаването на мобилност". Това е доста луда концепция, помислете си за момент? Доста трудно е да продаваш услуга, спрямо да продаваш бройки стоки, нали? И това ще се случи на всички ни.

Бях в музикалния бизнес, продавах записи. Плащаха ми за брой записи. Хората купуваха за 15-20 евро CD. Това означаваше, че една песен се продаваше за около 1 евро. Днес в мобилното приложение Spotify, ако платите 10 евро, ще получите 21 млрд. песни. Какво може да прави музикалният бизнес, след като той вече не може да продава песни? Той ще продава музикални услуги. И музикални преживявания. 

"Тесла моментът" ще настъпи в следващите 5-10 години за счетоводството, банките, застраховането, държавната администрация, енергийния сектор - просто ще отнеме повече време. Така че ако искате да разберете какво ще стане с вашия бизнес, погледнете бизнеса на медиите и на музиката. 

И все пак, бъдещето е по-добро отколкото предполагаме. Какви са данните? Образованието избухва по света - хората получават повече образование от всякога. Глобалното ниво на грамотност се покачва. Енергийната консумация се отваря към алтернативни източници. Смърността на децата по света намалява. Гладът и крайната бедност на планетата спадат. Ракът намалява  - не знаете, нали? Ракът всъщност намалява.

Всички тези факти показват, че ние съвкупно сме постигнали нещо. Имаме повече налични неща - по-евтино получаваме медийното съдържание, информация, компютри, всички мобилни услуи. 

В следващите 20 години ще разрешим проблема с климатичните промени. Може да надвием раковите заболявания с генна терапия. Разбира се, ще има други заплахи за човечеството, но то ще се развие повече в следващите 25 години, отколкото се е развило в миналите 250. 

По отношение на изкуствения интекет (AI) - компютрите, които могат да оказват първа помощ на хората и които могат да мислят - за тях се говори в последните 50 години. Стигнали сме до момента, в който първият компютър миналата година победи шампиона по "Go"- най-сложната игра в света, с 3.5 млн. възможни хода. От тук нататък вече ще бъде възможно компютър някой ден да пилотира самолет с пътници.

След 25 години ще е възможно слънчевата енергия да покрие всички световни енергийни нужди. Краят на петрола ще бъде глобална промяна. Научната фантастика ще става научни факти. Добър пример е самоуправляващият се автомил - да, той сега не може да кара сам с висока скорост по германска магистрала. Но колата, която може да мисли, е тук. Тя става все по-умна. Става смарт. В днешно време, като имаш бизнес, трябва само да сложиш "смарт" преди името му и той става нов вид бизнес - умни градове (smart cities), умно земеделие (smart agriculture).

Основният двигател на голямата промяна, извършена в малки стъпки, ще бъдат машините, които могат да мислят. Бъдещето вече не е продължение на настоящето или на миналото. По-скоро всички успешни неща, които сме създали, ще работят и най-вероятно те ще бъдат удължени и подобрени чрез технологиите. Ако сте в музикалния бизнес, не продавате брой песни. Ако сте в банковия, не вземате такса обслужване. Ако сте в автомобилния, продавате мобилност.

Хората в Китай и Индия казват, че с удоволствие биха си купили кола от технологична компания (за тях Baidu, например). Придвижихме се към дните, в които технологията притежава всички най-скъпоценни неща. Технологичните фирми станаха двигатели на обществата. Преди бяха банките и петролните компании. Водехме войни за петрол, нали помните? Сега предстои да водим войни за данни. Следващата война ще бъде дигитална. 

Най-големите и заможни компании на света притежават данните - Apple. Alphabet, Microsoft, Google. Следва ги една "самотна" петролна Exxon Mobile в топ 5. Технологичните бизнеси станаха двигателите на обществата. Също както при петролния бизнес, ние ще трябва да намерим начин как да ги регулираме - петролните компании са регулирани, но изброените технологични гиганти не са. 

Рецептата за личен и общ успех в бъдеще е, че трябва да се научим как да забравим стария начин, по който сме правили успешно нещо. Ще трябва да отучваме и да пренаучаваме. На това можем да се научим от децата. Да съчетаваме заедно нови неща.

70% от професиите на бъдещето все още не са измислени. Ако децата ви ви питат каква професия ще имат, отговорете им, че те сами ще си я измислят заедно със своето поколение, вие не я знаете. Казват че ще има дрон терапевти, или AI инженери, или дата учени. Наскоро се запознах с един човек, чиято единствена работа беше да се уверява, че хората в неговата компания могат да говорят на машините. И да открива начини как да прилага това познание.

Ще загубим всяка професия, която е рутинна. Това ще бъде така нареченият дигитален дарвинизъм. Ето защо, вие трябва да се отървете от рутинното. Всичко, което е рутинно, компютърът ще може да го прави в бъдеще. Компютрите сега се учат как да го правят. 

Каква е технологията - добра или лоша? По принцип технологията е морално неутрална, докато човекът не започне да я използва. Затова трябва да се научите в бъдеще да неутрализирате лошата й употреба и да увеличавате използването за добри цели.

Това, което ви гарантирам, е че няма начин да се върнете назад, щом сте започнали да използвате едно модерно технологично устройство. Няма начин да го сложите обратно в кутията.

Бъдещето ще е на сливане на човека с машината. Тази конвергенция вече се случва - телефонът ни е като втори мозък.

Много хора твърдят, че така хората ще станем безполезни в бъдещето - защото няма да можем да се конкурираме с мощните машини. Проблемът, обаче, не е че машините ще ни убият, а че ние хората да станем твърде много като тях. Замислете се за съвременното семейство, което е седнало на вечеря, но всеки си гледа смартфона докато са заедно на масата... Тези хора са станали машини. 

Знайте, ако станете машини, вие в бъдеще ще сте безполезни. В бъдещето машините ще стават все по-добри, а вие не толкова в това, на което те ще бъдат способни. Разбира се, ако не използваме технологиите, като програмите за анализ на данни или облачното пространство, може и да не можем да се конкурираме на трудовия пазар. Но това не означава, че вие трябва да станете машини. 

Понякога изглежда, че живеем в един свят, в който всичко е свързано с технологиите, с това "да си ефективен" през деня - аз наричам това "машинно мислене". Но за да бъдем успешни в бъдеще, трябва да се научим да мислим и действаме като творци. Какво правят творците? Те мислят извън рамките, импровизират, неконсервативни са, склонни са да приемат нови предложения и да сътрудничат. Имат идеи. Смятам, че това е страхотно. Всяка компания ще има нужда от такива хора. 

Трябва да бъдем внимателни, защото технологията става изключително мощна. Понякога работодателите в Америка казват "Хората са скъпи, технологията е евтина" и свиват човешкото присъствие в бизнеса. 20-те или 30 служители на повечето интернет стартъпи днес печелят в пъти повече пари от стотиците служители на големите компании като General Motors. 

Една машина може да върши работата на 50 работници, но аз казвам, че никоя машина няма да може да върши работата на един изключителен човек.

Това е бъдещето ни. Ако имате деца, посъветвайте ги да не бъдат обикновени. Кажете им "Не приемай работа, която ще може да се върши от машина. Не учи професия, която ще може да се работи от технологиите. Защото това в бъдеще машините ще го правят!". 

Търсете нерутинна, когнитивна професия. Работата на бъдещето е нерутинна. 

Заключения от Световния икономически форум в Давос през 2017 г. показват, че умнеията, необходими за бъдещето, са ексклузивно човешки. Това са творчеството (или креативната сила), критичното мислене, емоционалната интелигентност. Оказва се точно това, което сега не искаме в много компании, нали? Ние не искаме някой, който е твърде емоционален, или иска да промени нещо, или поставя под съмнение вида на работата. Сега се очаква, че тези качества всъщност ще бъдат решаващи за работата на бъдещето. 

Невена Любенова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ