Ефективното лидерство в 9 практични стъпки

Ефективното лидерство в 9 практични стъпки

Ефективното лидерство в 9 практични стъпки

В кариерата си съм работил множество лоши шефове, а на моменти и аз самият съм бил такъв. За щастие, тези периоди ми дадоха много ценни уроци и опит, които ми помогнаха да разбера грешките си и да направя така, че да не ги повтарям.

Те ми помогнаха да осъзная, че лидерството е колкото вроден талант, толкова и умение, което може да се тренира и развива, както всяко друго. 

Това са 9 тествани във времето начина да подобрите лидерските си способности още днес:

1. Бъдете автентични.

Всички сме чували клишето: „На върха е самотно.“ Но не е задължително да бъде така. Бъдете себе си пред вашите служители. Признайте, когато не знаете нещо. Поискайте съвет и действайте според указанията, които са ви дадени.

Това няма да навреди на имиджа ви, а точно обратното – ще ви помогне да спечелите доверието и уважението на вашите подчинени. Ще станете значително по-уверени, когато спрете да играете ролята на безстрашния лидер и се научите да се чувствате комфортно в собствената си кожа.  

2. Направете грешките си видими за вашия екип.

Поемете отговорност за грешките си. Независимо дали сте заменили една добра идея с по-лоша или сте обидили някого с нетактична забележка, признайте, че сте сбъркали. Направете това, което очаквате от вашите служители, когато те попаднат в същата ситуация.

3. Извинявайте се.

Когато направите грешка, кажете, че съжалявате. Вие работите с хора, а това означава, че най-доброто извинение е личното. Не се задоволявайте с кратък имейл или телефонен разговор. Личният жест показва уважение и се помни дълго време.

4. Отдайте заслуженото на членовете на екипа, които не търсят признание.

Някои служители обичат да бъдат в светлината на прожекторите, докато други се задоволяват с това, че са се справили добре със задачата си. Обърнете особено внимание на вторите като акцентирате върху техните постижения. Тези хора заслужават признание, дори и да не изпитват нужда от такова.

5. Дайте приоритет на ценностите, а не на опита, когато наемате служители.

Автобиографиите не са достатъчни, за да разберете най-важното за кандидатите, които искат да работят за вас. Не позволявайте да бъдете заслепени от списъците с успехи до такава степен, че да не забележите пълното несъответствие на ценностите и култура на кандидата с тези на вашата компания.

Ценностите на вашата фирма трябва да заемат ключова роля в интервютата с кандидатите за работа. Ако вашите виждания за бизнеса и работата съвпадат с тези на интервюирания, има голям шанс да сработите по-добре с него, отколкото с по-опитните кандидати, които не споделят вашата философия.

6. Опитайте да се видите през очите на другите.

Едно от най-болезнените преживявания в живота ми дойде, когато получих резултатите от анонимно проучване, позволяващо на всички служители в компанията да изкажат анонимно мнението си за моето представяне като шеф. По това време бях на 25 години и разминаването между начина, по който се възприемах и този, по който другите гледат на мен, беше шокиращо. Бях просто съсипан.

Това обаче ме отрезви. То ме накара да потърся повече информация за ръководенето на човешки същества. Това ме направи по-добър лидер.Неизбежно е да има разлика между вашата самооценка и мнението на останалите за вас, но опитайте да скъсите тази разлика до едни по-приемливи нива.

7. Създайте среда, в която разногласието се приема.

Няма нищо по-разрушително за иновациите, продуктивността и мотивацията от култура на работа, в която различните гледни точки не се приемат, както няма нищо по-вдъхновяващо от култура, която го насърчава.

Вдъхновението трябва да започне от вас. Обградете се с хора, които не се страхуват да говорят, когато не са съгласни с вас.  

8. Бъдете напълно искрени с вашите служители.

Да приемем, че интервюирам кандидат за изпълнителна длъжност. Той забелязва, че всички хора в моята компанията споделят общо работно пространство и ме пита дали някога ще получи индивидуален офис.

Дяволчето на рамото ми шепне: „Кажи му, че някой ден ще го получи, въпреки че няма такъв шанс. Бързо ще го забрави.“

Истинските лидери не се подлъгват по този съвет и избират да бъдат честни. Ако това е толкова важно за кандидата, че да го накара да откаже вашето предложение, значи той не е подходящия човек за работата.

9. Бъдете на разположение.

Аз работя рамо до рамо с моите служители и това създава атмосфера на достъпност. Важно е вашите служители да знаят, че могат да разчитат на вас, когато имат нужда от помощ. Бъдете техен приятел и наставник, а не просто шеф. Това ще обогати както вашата кариера, така и личния ви живот.

Леви Кинг, съосновател и главен изпълнителен директор на Nav, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ