Дигитален маркетинг за малкия бизнес

Дигитален маркетинг за малкия бизнес

Дигитален маркетинг за малкия бизнес

Интернет демократизира маркетинга. Всеки бизнес, дори и най-малкият, може с малка инвестиция да създаде стратегия за привличане на потребители, използвайки възможностите, предлагани от цифровия свят. Социалните мрежи, блоговете, самите уеб страници и търсачките като Google, освен SMS и имейл бюлетини са само част от платформите, на които търговецът разчита, за да привлече потенциални клиенти както във физическите магазини, така и в онлайн продажбите. Ключът към постигането на това е да се знае кои да се използват за оптимизиране на резултатите, пише испанският национален ежедневник elpais.com

„Голямото предимство на дигиталния маркетинг в сравнение с традиционния маркетинг е, че той позволява да се събират данни за потреблението с голяма стойност за бизнеса и да се провеждат кампании от суми до 100 евро на месец“, твърди Ерик Ригола, консултант по дигитална стратегия в RocaSalvatella.

Следователно стратегията трябва да започне с присъствие в Интернет пространствата, през които потенциалният клиент се придвижва, за да се реши по какви канали предприемачът да предаде своето послание.

„Трябва да знаем пътя, който започва от момента, в който потребителят за първи път познае продукта или марката, докато ги купи и в каква част от това пътуване мога да им въздействам като компания. Ако успеем да генерираме интересно съдържание и знаем къде да го поставим, със сигурност ще успеем“, добавя Ригола и илюстрира думите си: „Квартална месарница и 70-годишна жена, която е потенциалният й клиент. Нека помислим как месарят може да въздейства на тази жена чрез интернет”. Ригола описва как, когато избухва пандемията, главният герой на този пример избягва да напуска дома си. „Като месар трябва да помисля, че тази жена трябва да продължи да пазарува и след това обмислям как да стигна до нея. Оказва се, че откривам, че тя е страхотен потребител на WhatsApp, затова я научавам, че с телефона си може да направи поръчка за приложението“, обяснява той.

Как да достигнете до целевата аудитория?

Основният проблем е как да разберете кои приложения използват потенциалните клиенти. Франк Карерас, професор по маркетинг във Висшето училище за администрация и управление на предприятия (ESADE) в Барселона, залага на старт през Facebook. „В тази социална мрежа има достатъчно хора, които да намерят всякакви профили. Потребителите споделят данни за своята личност и вкусовете си. Освен това позволява хиперсегментация, тоест достигане до потребители с определени характеристики, благодарение на Facebook for Business”, уточнява той.

Тази обилна сегментация улеснява показването на реклама точно на потенциалната аудитория. „Например имам спортен магазин и давам координатите, така че информацията ми да достига до жени между 20 и 35 години, които обичат тениса“, обяснява Карерас. По този начин бизнесът гарантира, че всички хора, които кликват върху рекламата, имат този профил.

Следващото изискване е тази връзка да пренасочва към целева страница, обикновен уебсайт, който не е основният уебсайт на компанията, а отделно пространство, в което може да бъде показана селекция от продукти и услуги, предлагани на пазара. „По този начин ще получим информация за това, което ви интересува. Ако искаме да задълбочим и научим за данни като социалните мрежи, които използвате или вашите потребителски навици, можем да ви насърчим да попълните въпросник, който се възнаграждава с отстъпка, например“, уточнява Карерас.

След като компанията знае в кои пространства на мрежата присъства потенциалният потребител, кампанията трябва да бъде установена. Рекламата е най-директният инструмент. В допълнение към рекламите във Facebook, Google разполага с множество инструменти за получаване на реклами до целевата аудитория. Но социалните медии и оптимизацията за търсачки също са ефективни.

В Испания 29 милиона души използват социални мрежи, около 60% от населението, според проучване на Hootsuite и We Are Social, публикувано през януари. Този брой се е увеличил тази година поради пандемията. 

  • Facebook. Днес в Испания го използват около 21 милиона души (2,449 милиона потребители в света), от млади хора до пенсионери. Той се адаптира към промоцията на всеки продукт или услуга, тъй като позволява качване на видеоклипове, снимки, аудио и връзки.
  • Instagram. Основното приложение за млада публика, въпреки че всяка година средната възраст се увеличава. Приложението навършва десетилетие тази година. Неговата силна страна е изображението, а потреблението му на мобилни устройства е удобно. Този аспект трябва да се вземе предвид, тъй като 98% от мрежовите потребители имат достъп от своя телефон.
  • Twitter. „Това е полезно за политици и известни личности, които могат да изразяват ефективно своите мнения, също и за адвокати и лекари, защото генерира много разговори. Това е добър инструмент за управление на обслужването на клиентите ”, уточнява професорът по маркетинг в ESADE Франк Карерас.
  • TikTok. Той събира по-младата публика. Неговата сила са кратките хумористични видеоклипове и музика. Това е приложение, което предстои да бъде използвано от марките. 
  • LinkedIn. Мрежата за професионалисти, в която фирмите с висока стойност намират работна ръка. „Тази мрежа помага компании за луксозни недвижими имоти и производители на превозни средства от висок клас да намерят надеждна сегментация на своите потенциални клиенти. „Audi проведе кампания от персонализирани реклами през тази мрежа за професионалисти, които току-що бяха сменили работата си, предполагайки, че е време да си купят нова кола“, обяснява професорът.
  • WhatsApp Business. Позволява директен контакт с клиента чрез чат. Той има бизнес версия, която предлага на потребителите цялата необходима информация за дадена марка. Полезен е и за поръчка. „По време на извънредното положение в Испания помогна на много купувачи да поръчват от кварталните си магазини“, обяснява Ерик Ригола.
  • Podcast. Това е възходяща тенденция за всички бизнес ниши и за цялата аудитория. Неговата сила е гласът и близостта. През първата половина на 2020 г. слушателите на подкасти са се увеличили с 25%, според изследването The State of the Podcast Universe, публикувано от Voxnest, технологична компания, специализирана в този формат. Това е ефективен инструмент сочи друго проучване на StoryWorks, подразделението на BBC, специализирано в бранд съдържанието. Данните разкриват, че потребителите са с 22% по-ангажирани и помнят повече марки, слушайки подкасти, отколкото ако гледат телевизия.

Как да накарам бизнеса да заеме първите позиции в търсачките? 

Доброто позициониране в онлайн търсенето предоставя предимства пред конкуренцията. За постигането на това има две стратегии: SEM (Search Engine Marketing), който се стреми да получи по-голяма видимост чрез платени рекламни кампании, тоест на търсачката се плаща за появата на челните позиции. „SEM е достъпен за всеки, можете да започнете с всякакъв бюджет, до пет евро на ден“, казва Ригола.

Другата опция е SEO (Search Engine Optimization) - процес, който се стреми да се позиционира на челните позиции за търсене с органични маневри, тоест да намери формула за алгоритъма на търсачката, за да прецени, че бизнес уебсайтът е подходящ и полезен за аудиторията, която търсите. Това е сложна задача, която трябва да отчита уеб архитектурата, нейната използваемост и съдържанието, което трябва да е автентично.

Местните фирми могат да се възползват от инструментите, които Google предоставя на бизнеса, за да постигнат видимост. „За физически магазин присъствието в Google Maps е от съществено значение, както и безплатно. Там можете да създадете фирмения файл с часове, форма за контакт, характеристики на продуктите и услугите и др. Ако предложите качествена информация на клиента, той ще я използва”, твърди експертът по дигитализация.

Има ли повече цифрови канали за достигане до клиента?

Ерик Ригола препоръчва да не се пренебрегват имейлите и бюлетините. "Те все още са ключови", казва той и добавя, че единственият начин да го направите е чрез тестване и коригиране. „Схемата за малки опити и грешки е ключът към фината настройка на стратегията“. Експертът предлага да отделите между 5% и 10% от печалбата за реклама. „Ако имам съмнения къде да започна, мога да направя инвестиция от 100 евро на месец или конкретна кампания от 100 евро. Ако работи, инвестирам повече, а ако не успее, го преосмислям”, обяснява той.

Франк Карерас предполага, че тъй като ресурсите и времето са ограничени, предприемачът фокусира усилията си върху социална мрежа, от която се стартира най-подходящата стратегия за бизнеса. Това не означава, че компанията не присъства в други цифрови канали, за да поддържа обслужването на клиентите.

Според Ригола е важна комуникацията с клиента по всички канали, достъпни за компанията с цел да се улесни взаимодействието. „Трябва да търсим всеобхватното преживяване, както онлайн, така и офлайн, да общуваме по електронна поща, WhatsApp, телефонно обаждане и социални мрежи. Само тогава ще бъде възможно да се привлече и поддържа лоялна клиентела чрез оптимизиране на ресурсите на малка компания“, уточнява той. 

Източник: elpais.com

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ