Създадоха най-точната карта на потъналия седми континент на Земята

Учени създадоха най-точната карта на потъналия седми континент на нашата планета Зеландия.

Според някои изследователи преди около 80 милиона години гигантският суперконтинент Гондвана се е разделил на Антарктида, Австралия и Зеландия.

"Въз основа на голям обем данни, получени главно през последните две десетилетия, установихме, че Зеландия не са морски острови, а цял континент с площ от 5 млн. кв. км", се казва в статия на учените, публикувана в GSA Today.

Понастоящем Зеландия е потопена на 94 % под водата, твърдят учените, които от години изучават морските плата около Нова Зеландия, част от фрагмент от древната Гондвана.

Благодарение на изследванията на специалистите може да се смята, че Зеландия е най-младият континент на планетата. Според новозеландския учен Ник Мортимър и колегата му Хамиш Кембъл, автори на книгата "Зеландия: Открихме континент", преди около 100 млн. години обединените Австралия и Антарктида са се разделили, като Зеландия все още е била свързана със западната част на Антарктида. Разделянето е продължила десетки милиони години, което довело до силно изтъняване на основата на континента и неговото потъване.