Защо ни се доспива след хапване?

Eксперти от университета в Манчестър установили, че клетките в мозъка, които са отговорни за състоянието на будност, рязко се "изключват" след хранене, пише ABC Fact. Според учените, това откритие може да бъде полезно за разработването на методи за лечение на затлъстяване, хранителни разстройства, както и в изследването на нарколепсията.

В резултат на това откритие, изследователите заключили, че хората и животните стават сънливи и по-малко активни след хранене, което като цяло не е тайна за никого. Изключването на мозъка се случва, тъй като нивото на глюкоза в кръвта се увеличава, което кара някои мозъчни клетки да преустановят изпращането на сигнали.

Оказва се, че глюкозата потиска активността на клетките, които синтезират орексин - хормон, който влияе върху съня и будното състояние. Нарушението в работата на тези клетки води до нарколепсия - нерегулируемо заспиване, както и затлъстяване. Също така, тези клетки играят важна роля в процеса на обучение, във формирането на зависимости, влияят върху поведението, предназначено за получаване на удоволствие.

В мембраната на невроните, които секретират орексин, има канал, който е чувствителен към колебанията в нивата на кръвната захар. С помощта на този механизъм, учените обясняват желанието за сън след хранене или напротив - безсънието на празен стомах.