нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Кога трябва да се притесняваме от следваканционния синдром?

Снимка: Shutterstock

Това лято със сигурност беше по-различно от предишните отчасти заради нетърпението, с което го чакахме, докато бяхме затворени вкъщи, както и заради мерките с цел ограничаване на разпространението на коронавируса, сред които носенето на маски и спазването на социална дистанция. След почивните дни е време да се върнем към предишната си рутина, към онази „нова нормалност“, която в много случаи не харесваме толкова, но трябва да приемем и да се научим да живеем в нея. Към това трябва да се добави и онова тъжно чувство или апатия от други години, които изпитвахме преди връщането ни на работа или в училище, пише elconfidencial.es

"Периодите на ваканции свършват и започва състезание на дълги разстояния между работа, училище и стриктно управление на графиците и процедурите. Именно в тези моменти някои хора изпитват поредица от симптоми, включително нежелание да свършим дадена задача. Често пациентите идват на консултации с чувство на дискомфорт, описвайки серия от симптоми като апатия, раздразнителност или депресия, които са най-честите симптоми на следваканционния синдром. Това е дезадаптивно разстройство - емоционално състояние, което засяга определени хора след период на почивка, когато трябва да се върнат към рутината на ежедневието си", обяснява специалистът от службата по психология на болницата Quirónsalud Infanta Luisa (Севиля), д-р Мерцедес Гомес Креспо. 

Според Испанското дружество за изследване на тревожността и стреса (SEAS), този стрес не е много интензивен за повечето хора, които с нетърпение очакват да се върнат към своята обичайна дейност. Разбира се, в тези първи дни на дейност, представянето, мотивацията или интересът може да са малко по-ниски от обикновено. Умората може да настъпи по-лесно и настроението може да спадне при някои хора, особено при тези, на които е малко по-трудно да се приспособят отново.

"Този синдром може да се появи на всяка възраст, въпреки че проучванията предполагат, че се среща по-често при хора между 30 и 45 години. Смята се, че тази възрастова група е най-засегната, защото в този диапазон са също отглеждането на деца и най-високите очаквания за работа. Тъй като често имаме прекалено високи очаквания, които не са изпълнени, те пораждат чувство на неудовлетвореност. Това емоционално състояние прави връщането към рутината и дългото работно време силно стресиращо за някои хора, които могат да влязат в състояние на апатия, анхедония или депресия", добавя специалистът. 

Вече има случаи на този синдром и при подрастващите, като според експертите възможната причина за това би била интензивното натоварване между училищните и извънкласните дейности. 

Трябва да се има предвид, че този адаптивен синдром се проявява за няколко дни, за кратък период от време, въпреки че д-р Гомес Креспо предупреждава, че ако симптомите продължат след две или три седмици и връщането към задачите ви предполага високи нива на стрес, трябва да помислите за консултация със специалист.

Според д-р Гомес Креспо, трите основни начина за преодоляване на тази апатия към връщането към ежедневните рутинни дейности са:

  • Правете физически упражнения. Ендорфините се секретира, което е положителен хормон за регулиране на настроението, който ни помага за подобряване на нашето здраве.
  • Балансирана диета, богата на триптофан (пиле, сирене, яйце или бобови растения и други), тъй като ще помогне за повишаване на нивата на серотонин, който е от съществено значение за регулирането на съня, апетита и настроението. 
  • Уплътнете времето си с дейности в часовете, в които децата са в училище, тъй като следваканционният синдром може да засегне и възрастните.

"Най-добрият начин да предотвратите следваканционния синдром е да се отдадете на приятни занимания със семейството и приятелите през цялата година, като се възползвате от всеки момент на почивка, за да имате своята мини ваканция. Важна е и балансираната диета, умерената физическа активност и добрата хигиена на съня. Опитайте се, доколкото е възможно, да видите положителната страна на своята професия", съветва д-р Гомес Креспо.

Източник: elconfidencial.es

Редактор: Нели Тодорова 

още по темата
още от Техники за успех