нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Напуснах работата си заради децата

Снимка: Shutterstock

Малко преди да се завърнете на работа след майчинството или точно след като сте се върнали на работното място в душата ви се пораждат особени емоции и чувства: „Правилно ли постъпих?“, „Не трябваше ли да остана до детето/децата още малко?“, „Дали не пропускам най-важните моменти от живота им в името на някаква кариера?“

„Това са наистина сериозни въпроси, които могат да разколебаят всеки. Преди да се опитате да продължите в една или друга посока, важно е да си отговорите честно на всеки един от тях. И изобщо на всеки въпрос, който в този момент застане пред вас и породи усещане за несигурност. Само тогава бихте могли да знаете дали наистина избраният път е верен“, казва Ана Заврит, консултант по баланс между личен и професионален живот.

Но как да направите най-добрият баланс между децата и работата, така че изборът ви да бъде наистина правилен? Помислете над ето тези въпроси и отговорът вероятно ще дойде много по-лесно, отколкото сте предполагали.

Снимка: Shutterstock

1. Кое по-важно за мен

Първото полезно упражнение е да отделите няколко часа, за да помислите над този въпрос на спокойствие. Използвайте свободното време, когато детето е с баба и дядо, или след като сте го приспали вечер.

Подгответе си една предразполагаща атмосфера: шоколадче, приятна музика, мека светлина… Тоест, всичко онова, което ще ви накара да се отпуснете и да пренаредите идеите си по най-добрия начин.

Ако смятате, че можете да се справите и с двете дини под една мишница, действайте смело. Но когато имате колебания, най-добре помислете кои са приоритетите ви в този момент и тогава вземете решение. Като на кантара трябва да поставите не само работата и детето/децата, а и личните ви интереси, хобита, приятелите и факта, че сте и съпруга, освен майка.

„Ако нещо е спешно и важно, то има приоритет; ако не е нито спешно, нито важно, може да изчака“, казва Стивън Кови, американски бизнес консултант и трейнър.

Тактиката на Кови е много проста. Човек трябва да освободи място за важните, но не и неотложни неща, преди те да станат извънредни ситуации; да минимизира проблемите и да планира ежедневието, така че да заемат колкото се може по-малко възможно време.

2. Как да се справя с неотложните неща

Не всички неотложни неща са важни. Това зависи от стойността, която им придаваме. Например: наистина ли е важно стерилизирането на залъгалките и шишета за вода на малкото три пъти на ден? И ако детето яде веднъж бебешка храна, подходяща за неговата възраст, вместо домашно приготвена, дали това ще е трагедия за здравето и развитието му?

Преоразмеряването на „теглото“ на важните и неотложните неща ще ви помогне да въведете по-разумен контрол над тях, което пък ще ви спести време. И не забравяйте, че има и такива, които са неотложни, но спокойно попадат в графата „може да го направя скоро“. А някои дори бихте могли да „разсрочите“ на парченца във времето, което също ще ви спести куп притеснения.

Това ще ви помогне да преосмислите най-вече важността, както и спешността, на задачите си, за да ги предефинирате или отмените окончателно.

3. Как да определя важните неща

Важните неща са тези, които отразяват вашите ценности. Опитайте се да направите списък по приоритети и оценете символично всеки от тях. Например, ако ценност е семейството, помислете как го разполагате в ежедневието: придружаване и прибиране на децата до училище, за тренировки или творчески занимания, прекарване на почивните дни с тях, готвене и т.н.

Ако това е вашият „стандарт“ за добро семейство, може да се окаже, че той влиза в конфликт с други ценности: като икономическата независимост например, която ще ви лишава от игрите в парка с децата за сметка на ангажиментите в офиса.

Или може би имате други интереси, които са по-важни от това да изградите перфектното семейство?

Всъщност оценяването на различните ценности ще ви помогне не само да подредите приоритетите си по важност, но и да реорганизирате времето си по най-добрия и удобен начин, при това без да се налага да правите компромиси.

Снимка: Shutterstock

4. Къде поставям работата си

Ако работата не е нито в списъка на спешните, нито на важните неща, има две хипотези. Или имате достатъчно късмет, че не трябва да работите, за да се издържате, или има проблем.

Когато не придавате никакво значение на работата или кариерата, дори това да означава икономическа независимост, има опасност да попаднете в капана на „краткосрочните планове“. Но помислете добре какво рискувате. Защото за една жена, която излезе от пазара на труда за 2 или 3 години, след това може да се окаже много трудно завръщането. И това е статистика, която важи дори и за много развитите държави.

Много е важно да си отговорите разумно на въпроса: в каква степен сте икономически независими. Ще можете ли да плащате за книги, спорт, курсове за обучение и почивки за децата си? И дали работата на съпруга ви е достатъчно безопасна и стабилна?

5. Какви са моите цели

Това е много полезен и важен въпрос, на който трябва внимателно да си отговорите. Защото това ще ви помогне да намерите полезни решения. Може да се окаже например, че няма нужда да се отказвате от нещо на всяка цена, а просто трябва да пренаредите програмата си.

Колкото целта е по-конкретна, лесна за дефиниране и измерване, постижима, реалистична и правилно разположена във времето, толкова по-ефективно ще бъде вашето действие и ще може да се насладите на плодовете му.

Източник: Новите родители

По материали от Nostro figlio 

още от Техники за успех