нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Да се греши не е страшно, стига да го признавате

Снимка: Shutterstock

Ако работата ви включва изпълняване на сложни задачи и взимане на трудни решения (в това число влизат почти всички професии), то рано или късно нещо ще се обърка. Може би някакво ваше действие ще донесе със себе си непредвидени последствия. Може би работите по рисков проект, за който сте наясно, че има малка вероятност за успех. Каквато и да е причината, хората грешат.

В тези случаи обаче ние често опитваме да избегнем поемането на отговорност за нашата грешка. Може да опитате прикриете следите си и да прехвърлите вината върху някой друг, или просто да заметете проблема под килима, надявайки се, че той няма да забележи.

Макар че вземането на подобни решение изглежда по-лесно в краткосрочен план, има няколко добри причини да признавате грешките си и да опитвате да коригирате създадените от вас проблеми, вместо да отбягвате отговорност.

Грешките струват по-скъпо, колкото повече време минава

Колкото и лоши да са първоначалните последици от дадена грешка, ако не бъдат адресирани на време те стават още по-тежки. Цената, която ще платите вие, а може би и хората около вас, ще расте, докато не предприемете мерки. За да започнете работа по отстраняването на проблем, първо трябва да уведомите останалите за случилото се.

Когато решите да споделите с другите, че нещо се е объркало, е важно да кажете цялата истина. Ние често търсим начини за смекчаване на обстоятелствата и представяне на нашата грешка като по-малко, отколкото е всъщност. Какво толкова, ако пропуснете някои подробности или отклоните вниманието на околните от последиците? В крайна сметка пропускането на детайли може да създаде не по-малки проблеми от прикриването на грешката като цяло.

Просто бъдете честни както със себе си, така и с останалите. Какво сте направили? Какво сте казали? Кой е замесен? С колкото повече информация разполагат останалите, толкова по-подготвени ще бъдат за минимизиране на щетите. След това се включете в процеса на отстраняване на проблема. Дори ако лидерската роля бъде поета от някой по-опитен от вас, вие трябва да проследите коригирането на грешката, за да знаете как да реагирате, ако се изправите пред сходна ситуация.

Последиците за вас са по-малки

Друга причина хората да крият грешките си идва от страха от последствията, които те ще донесат със себе си. Както всички знаем, ако сгрешим, може да бъдем наказани.

Въпреки това, прикриването на грешката и отлагането на нейното откриване във времето добавя допълнителни черните точки върху представянето ви. Ако в действителност сте изправени пред някакво наказание, то с този подход вие просто го отлагате, но не го премахвате.

Ако заемате лидерска позиция, то бързото признаване на грешката и поемане на отговорност придобива още по-голямо значение. Добрите лидери трябва да могат да вървят по тънката линия между вземането на трудни решения, чиито ползи може да не са видими на момента, и готовността да признаят, че нещо не върви по план и трябва да бъде преосмислено. Веднага щом е ясно, че е допусната грешка, лидерът трябва да я признае, да обясня как тя може да бъде отстранена и да опише стъпките, които трябва да се предприемат, за да се гарантира, че тя няма да бъде повторена.

Градите доверие

Парадоксът на бързото признаване на грешките е в това, че хората се опасяват, че по-този начин те рискуват да подкопаят вярата на останалите във възможностите им. Това разбиране се основава изцяло на идеята, че доверието се гради на база перфектно представяне.

Както ви е възложена някаква отговорност, хората очакват да им помогнете да постигнат желан резултат. В идеалния случай всичко протича под мед и масло. В повечето случаи обаче по пътя има редица пречки и спънки. По тази причина е от ключово значение да осъзнаете, че е по-важно проектът да достигне крайната си цел, отколкото това да се случи без никакви грешки. Когато подхождате отговорно към грешките си, вие увеличавате вероятността проектът да завърши с успех, а това ви превръща в човек, на когото може да се разчита.

Това е особено важен урок за хората, които са нови на работното място. Ръководителите искат да знаят кои служители се нуждаят от постоянен надзор и кои ще могат да работят самостоятелно. Колкото по-често задавате въпроси, когато сте объркани и поемате отговорност, когато грешите, толкова по-бързо ще постигнете желаната самостоятелност, тъй като началникът ви ще знае, че нищо няма да се обърка, без той да разбере преди да е станало твърде късно.

..............

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех